Naukowcy potwierdzają, że prawdopodobnie odkryliśmy piątą siłę natury

earth-434038_960_720

Najnowsze wyniki badań, wskazujące prawdopodobne odkrycie nieznanej nam dotąd cząstki subatomowej, mogą być równocześnie dowodem potwierdzającym istnienie piątej podstawowej siły natury. Fizycy teoretycy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine opublikowali pracę na ten temat na łamach czasopisma „Physical Review Letters”.

Jonathan Feng, profesor fizyki i astronomii powiedział, że od dekad znamy tylko cztery fundamentalne siły natury – oddziaływanie grawitacyjne, elektromagnetyczne, słabe oraz silne. Jeśli kolejne eksperymenty potwierdzą najnowsze doniesienia, poznamy kolejną, piątą siłę natury, co kompletnie odmieni nasze postrzeganie wszechświata.

W 2015 roku, naukowcy z Węgierskiej Akademii Nauk poszukiwali ciemnego fotonu – nośnika piątej siły natury. Podczas zderzania izotopu litu-7 z protonami, odkryli obecność nowego bozonu, który był około 30 razy cięższy od elektronu. Badacze zaobserwowali nietypowe zmiany, które wskazywały na obecność nowej cząstki, lecz nie potrafili wyjaśnić czy mamy do czynienia z nośnikiem oddziaływań.

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine przestudiowali dane węgierskich badaczy oraz dotychczasowe eksperymenty, które skupiały się na tej dziedzinie i zaprezentowali nową teorię. Łączy ona ze sobą wszystkie istniejące dane i wskazuje na prawdopodobne odkrycie piątej siły natury. Według nich, tą tajemniczą cząstką może być tzw. bozon X („protophobic X boson”). Podczas gdy normalne siły elektryczne współdziałają z elektronami i protonami, ten nowy bozon oddziałuje tylko z elektronami i neutronami w bardzo ograniczonym zakresie.

Czytaj więcej na nt.interia.pl