Przełomowe odkrycie polskich paleontologów. O miliard lat przesunęli jeden z największych wynalazków ewolucji!

Polscy uczeni znaleźli skamieniałości najstarszych złożonych komórek na świecie, tzw. jądrowych, z których zbudowane są wszystkie rośliny, zwierzęta i ludzie. To odkrycie przesuwa czas ich powstania o cały miliard lat wstecz!

Pierwszy zobaczył to prof. Józef Kaźmierczak. Zawołał mnie. Obejrzałam pod mikroskopem i razem zaczęliśmy się zastanawiać, co to do diabła jest – opowiada dr hab. Barbara Kremer z Instytutu Paleobiologii PAN w Warszawie.

Prof. Kaźmierczak podejrzewał, że ma przed sobą szczątki glonów. Ale przecież wydawało się to niemożliwe. Glony są zbudowane ze złożonych, wysoce uorganizowanych komórek – takiego samego typu, jakie tworzą ciała ludzi, zwierząt, roślin czy grzybów. Według powszechnie przyjmowanych poglądów takie komórki powstały między 1,8 a 1,6 mld lat temu. Tymczasem polscy badacze badali próbki skał liczące ok. 2,8 mld lat, czyli o cały miliard lat starsze!

Zgodnie z dotychczasowym stanem wiedzy na Ziemi w tym czasie żyły wyłącznie organizmy o prostej komórce, takie jak bakterie. Jeśli więc rzeczywiście Polacy mieli przed sobą skamieniałości glonów, to stawiało to na głowie całą współczesną wiedzę o dziejach życia na Ziemi.

Czytaj więcej na: wyborcza.pl