Jak walczyć ze smogiem? Odpowiednia dieta pomoże nam pozbyć się trujących toksyn

Smog to zanieczyszczenia powietrza. Toksyny trafiają do naszego organizmu przez układ oddechowy. Jednak nie tylko na nim widać szkodliwe skutki pyłów i gazów. Smog wpływa również na układ krążenia, wspomagając rozwój m.in. miażdżycy. Jak walczyć ze smogiem i wspierać swój organizm? Odpowiednia dieta pomoże nam pozbyć się trujących toksyn.

W zanieczyszczonym przez smog powietrzu istnieją trujące pyły i gazy. Osadzając się na płucach i oskrzelach mogą wywoływać przewlekłe śmiertelne choroby.

Jednak pyły i gazy wpływają również na nasz układ krwionośny, a pomóc swojemu organizmowi w walce ze smogiem możemy odpowiednią dietą.

– Dieta może wspomagać organizm w okresie dni smogowych. Powinna to być dieta bogata we flawonoidy (przeciwutleniacze – przyp. red.), które są zawarte w winogronach, brokułach, cebuli, czosnku, kakao czy kawie. Taka dieta poprawia mechanizmy obronne – stwierdził dr. Krzysztof Czarnobilski, internista z SP ZOZ MSWiA w Krakowie.

Woda przede wszystkim

Najważniejszym aspektem jest oczyszczenie organizmu. Pomaga w tym przede wszystkim woda. Prawidłowe nawodnienie organizmu jest podstawą. Najskuteczniejsza podczas usuwania toksyn jest woda z cytryną. Do ciepłej wody wyciśnij połówkę cytryny i dodaj łyżeczkę miodu. Taki wywar najlepiej jest pić na czczo, około pół godziny przed śniadaniem.

Usunąć toksyny

Warto dodać, że nasz organizm zatruwamy także jedząc niezdrową i przetworzoną żywność, zawierającą sztuczne barwniki i konserwanty, a także zażywając dużą ilość leków. Toksyny dostarczamy również paląc papierosy, ale też dużą ilością stresu. Szkodliwe substancje mogą wywoływać alergie i problemy jelitowe. Najważniejsze w diecie oczyszczającej są dobrej jakość warzywa i owoce. Warto urozmaicać ją kiełkami, nasionami i migdałami oraz kaszą jaglaną. Usuwając toksyny warto sięgnąć po żywność bogatą w błonnik. Są to warzywa, owoce, pełnoziarniste kasze i brązowy ryż. Zamiast sięgać po kawę i czarną mocną herbatę, wypij zieloną herbatę lub ziołowe napary.

Chroń serce

Smog, wpływając na nasz układ krwionośny, zwiększa ryzyko choroby wieńcowej serca oraz miażdżycy i tym samym ryzyko zawału. Aby temu zapobiec, sięgnij po warzywa i owoce bogate w pektyny – związki zmniejszające stężenie złego cholesterolu. Znajdziesz je w grejpfrutach, marchewce, warzywach dyniowych, jabłkach, morelach i pigwie. Działanie przeciwkrzepliwe mają cebula, czosnek i czerwone winogrona. Sięgnij po produkty mleczne (maślanki, kefiry, jogurty o obniżonej zawartości tłuszczu). Bakterie kwasu mlekowego asymilują cholesterol, zwiększając przez to jego wydalanie.

Dużo witamin

Chroniąc nasz układ krwionośny warto sięgnąć również po produkty bogate w witaminę C i E. Flawonoidy mają działanie przeciwmiażdżycowe. Jedz marchewkę, dynię, cukinię, oraz zielone warzywa takie jak szpinak, sałata czy natka pietruszki. Źródłem witaminy C są owoce cytrusowe, jagody, pomidory, brokuły, borówki, czarne porzeczki.

Omega-3

Zbawiennie na nasz układ krwionośny wpływają produkty pełne kwasów omega-3. Znajdziesz je w świeżych rybach, które nie są zanieczyszczone metalami ciężkimi. Sięgnij również po orzechy, migdały, masła, olej rzepakowy, nasiona lnu i pestki dyni.

Źródło: TVN Meteo, TVN24

Dodaj komentarz