Przesilenie wiosenne i jak sobie z nim radzić


Chociaż wciąż jeszcze wiele osób uznaje objawy przesilenia wiosennego za efekt przemęczenia, przepracowania, bądź też lenistwa, to przypadłość ta we współczesnej medycynie została potwierdzona klinicznie i nazwana Syndromem wiosennego zmęczenia. Za główne powody jego występowania uznano czynniki zewnętrzne, takie jak skoki ciśnienia atmosferycznego, występowanie wiatrów, gwałtowne zmiany temperatury powietrza, czy też zimowe niedostatki światła słonecznego. Należy też pamiętać, że po zimie w naszym ustroju mogą też wystąpić braki witamin i minerałów, a także innych związków niezbędnych dla dobrego funkcjonowania całego organizmu. Przyczyną tego może być dość ubogi jadłospis, z jakiego wiele osób korzysta w zimie. Dużą rolę w złym samopoczuciu na przełomie zimy i wiosny odgrywa też niewielka aktywność fizyczna lub jej brak w ciągu zimy. Sprawia to, że nasz organizm nie jest odpowiednio dotleniony, co bardzo często objawia się zmęczeniem i bólami głowy.

Powodów odpowiedzialnych za gorsze samopoczucie związane z przesileniem wiosennym jest kilka. Przede wszystkim wymienia się czynniki zewnętrzne. Skoki temperatur,  niedobór światła słonecznego, wiatr, czy ciśnienie  niekorzystnie wpływają na samopoczucie wielu ludzi. Takie zmieniające się warunki atmosferyczne źle działają także na funkcjonowanie organizmu, a zależy od nich rytm serca, a także ciśnienie krwi. Dysfunkcji organizmu winny jest również brak ruchu, szczególnie na świeżym powietrzu. Ponadto, zimą jemy więcej, a zatem przybieramy trochę na wadze, co także nie jest bez znaczenia dla kondycji fizycznej. W czasie zimy w naszej diecie brakuje warzyw i owoców, które dostarczają niezbędnych minerałów oraz witamin. Także z tego powodu po zimowych miesiącach nasze organizmy są znacznie osłabione,  czyli dużo mniej odporne, a wówczas o wiele łatwiej jest złapać infekcję.

Jak rozpoznać przesilenie wiosenne?

  • Możemy odczuwać senność, zaburzenia snu, zmęczenie, apatię i brak energii do działania.
  • Mogą wystąpić także bóle głowy (ich przyczyną może być niedotlenienie, a także skoki ciśnienia występujące o tej porze roku) , mięśni i stawów (mogą powodować go braki magnezu i potasu, a także częste zmiany wilgotności powietrza).
  • Niedobór magnezu może również spowodować silniejsze niż zwykle reakcje na stres, a także rozdrażnienie.
  • Zimą bardzo często spożywamy pokarmy ubogie w cynk i żelazo, dlatego też możemy zaobserwować spadek kondycji skóry, włosów i paznokci, a także nagłe ataki zmęczenia.

Jeśli zaobserwujemy u siebie te objawy, warto zrobić badania krwi, które wskażą nam niedobory witamin i minerałów, co pomoże w ułożeniu najlepszej diety pomagającej w uzupełnieniu braków.

Jak sobie pomóc na przełomie pór roku?

James Waterhouse – profesor z wydziału fizjologii na Uniwersytecie w Manchesterze uważa, że najlepszym sposobem na wiosenne przemęczenie jest zwolnienie tempa życia i dostosowanie się do naturalnego rytmu, jaki dyktuje nam nasz zegar biologiczny. Niestety niewielu z nas może sobie na to pozwolić. Dlatego też należy przede wszystkim zadbać o uzupełnienie powstałych zimą niedoborów składników odżywczych i zapewnić sobie codzienną dawkę ruchu na świeżym powietrzu, na przykład półgodzinny spacer. Swoją dietę warto wzbogacić również o naturalne suplementy w postaci darów natury takich jak zioła, nasiona i inne zdrowe produkty.

Jednym z ziół, które od wieków stosowane są w okresach wiosennego przemęczenia jest pokrzywa. Pomaga ona nie tylko doskonale oczyścić organizm z toksyn i złogów, ale także doskonale uzupełnia braki witamin i minerałów. Usprawnia pracę całego układu pokarmowego i moczowego, a także krążenia. Działa również jak antybiotyk, gdyż jej stosowanie pomaga zwalczyć różnorodne bakterie i mikrorganizmy. Jest bogata w wiele składników, które są niezwykle cenne dla naszego organizmu. Wśród nich możemy znaleźć wiele makro i mikro elementów, takich jak żelazo, fosfor, magnez, potas, siarka, wapń, krzem, jod i sód. Oprócz tego, to wspaniałe zioło dostarczy nam odpowiedniej ilości witaminy  K, A, C oraz B2. Omawiając zdrowotne właściwości tej rośliny nie można również zapomnieć, że zawiera ona bardzo ważne dla zdrowia całego organizmu związki garbnikowe i aminowe, a także kwasy organiczne takie jak: glikolowy, mrówkowy, czy glicerolowy, jak również kwas pantotenowy. Można znaleźć w niej również cenne olejki eteryczne oraz sole mineralne. Na uwagę zasługują też fitosterole i flawonoidy występujące w liściach pokrzywy.

 

Czytaj więcej na: modanaeko.pl