Dobry szef sprawia, że pracownicy też są lepsi

Dobry szef. Czy ktoś taki w ogóle istnieje? Słowo: „szef” zazwyczaj wzbudza w nas pewnego rodzaju nerwowość. Kiedy zastanowimy się nad tym pojęciem w głowie pojawia się obraz mężczyzny w marynarce z krawatem.

Zrzędliwy osobnik wymierzający kary, który może się na nas w każdej chwili wściec, jeśli nie postępujemy według jego oczekiwań. Dlatego dużo większe znaczenie niż „tradycyjny” szef, jest ktoś, kto na kierowniczym stanowisku wykazuje cechy LIDERA.

Lider różni się od szefa tym, że nie chce utrzymać autorytetu tylko dlatego, że może. Nie uważa go również za przywilej który umożliwia wydawanie rozkazów wszystkim wokół. Lider organizuje grupę i prowadzi ją w systemie demokratycznym.

Ponadto lider słucha swoich pracowników, wiedząc, że każdy jest w stanie przyczynić się do czegoś nowego lub mieć dobre pomysły. Nie próbuje narzucać własnych myśli, lecz utrzymuje otwarty dialog z pracownikami lub próbuje przekonać ich używając przykładów i argumentów słownych.

Dobry lider nie szuka błędów tylko w celu ukarania lub znalezienia winnego. To szef działa w ten sposób. Będzie szukać błędów, upominać, zawstydzać pracownika, a nawet grozi im zwolnieniem. Lider woli nagrodzić, jeśli zrobili coś dobrze, a jeśli popełniono błąd, pracuje wspólnie z pracownikiem, aby znaleźć rozwiązanie..

Liderem jest również ktoś, kto interesuje się pracownikami jako ludźmi. Ich życiem, tym czy są szczęśliwi czy też dba o ich dobre samopoczucie. Nie postrzega ich po prostu jako liczby, ani nie depersonalizuje ich. Zamiast tego rozumie, że jednym z jego ważniejszych obowiązków jest bycie dostępnym dla pracownika, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.

 

Więcej o cechach tradycyjnego szefa i bardziej życzliwego lidera przeczytacie w dalszej części artykułu, na portalu PięknoUmysłu

 

Dodaj komentarz