5 naukowo udowodnionych sposobów na długie życie

Czy istnieje jakiś sprawdzony sposób na długie i zdrowe życie? Dietetycy czy lekarze zachęcają do sportu, zdrowego odżywiania lub stronienia od używek. Czy możemy mieć pewność, że stosowanie się do tych „złotych porad” przyniesie oczekiwane rezultaty? Naukowcy mają na to odpowiedź.

Według publikacji zamieszczonej w prestiżowym czasopiśmie „Circulation”, przebadano pięć zwyczajów zdrowotnych, które mogłyby wydłużyć nasze życie. Badania dotyczyły trybu życia osób powyżej 50 lat. Przeprowadzone testy obejmowały umiarkowane picie alkoholu, utrzymywanie odpowiedniej masy ciała, stosowanie bogatej diety, niepalenie papierosów oraz aktywność fizyczną.

Dzięki badaniom udało się udowodnić, że kobiety, które stosowały się do tych pięciu praktyk żyły 14 lat dłużej niż te, które ich nie stosowały. U mężczyzn średnia długość życia była dłuższa o 12 lat.

Utrzymywanie odpowiedniej wagi ciała

Badacze skupili się na wskaźniku masy ciała ( BMI). Można go łatwo obliczyć dzieląc naszą masę ciała podaną w kilogramach przez wartość naszego wzrostu w metrach podniesioną do kwadratu. Otrzymany wynik pozwala się zorientować, czy mamy nadwagę czy niedowagę.

To, do czego doszli naukowcy na podstawie tego wskaźnika, nie było niczym nowym. Osoby, u których utrzymywał się on na poziomie pomiędzy 18,5 a 22,9, miały większe szanse, aby żyć dłużej niż te ze współczynnikiem spoza tego zakresu.

Ma to swoje odzwierciedlenie w tym, co wiedzieliśmy do tej pory, i niejako zostało już potwierdzone. Dodatkowa ilość tkanki tłuszczowej wpływa negatywnie na funkcjonowanie narządów ludzkiego organizmu, zwiększając ryzyko cukrzycy typu drugiego oraz stwarza utrudnienia dla naszego układu krążenia, co może prowadzić do nadciśnienia.

Bardzo dobrą wiadomością jest to, że nawet mała utrata wagi jest korzystna dla naszego zdrowia. Według wyników badań, spadek masy ciała już nawet od 5 do 10 procent może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Trzeba też uważać, aby utrzymywać swoją wagę na bezpiecznym poziomie. Dlatego ważna przy próbach zrzucenia dużej liczby kilogramów jest współpraca z lekarzem.

Ostrożnie z alkoholem

Według ustaleń naukowców, osoby, które spożywają alkohol w umiarkowanych ilościach, mają większe szanse, aby żyć dłużej niż te, które nadużywały picia napojów wysokoprocentowych.

Określono bezpieczną, dzienną dawkę, która wynosi odpowiednio 15 gramów dla kobiet i 30 gramów dla mężczyzn.

Podsumowując – nadużywanie alkoholu może być szkodliwe dla naszego zdrowia.

Odpowiednia dieta

Nie jest zaskoczeniem to, że na dobrą kondycję naszego zdrowia wpływa także to, co jemy. W przeprowadzonym badaniu trudno było jednoznacznie wskazać, jaka dieta najlepiej wpływa na nasz organizm. Uznano jednak, że najbardziej korzystna jest kuchnia śródziemnomorska.

Trudność w określeniu konkretnych wskazań dietetycznych spowodowana jest przede wszystkim wpływem innych czynników na nasze zdrowie, takich jak podatność na stres, aktywność fizyczna czy warunki środowiskowe. Najważniejsze jest jednak, aby jeść dużo produktów nieprzetworzonych i pieczywo z pełnego przemiału.

Palenie papierosów

W tym przypadku dowody są jednoznaczne, palenie papierosów znacząco zwiększa ryzyko nowotworu płuc, a także innych chorób płuc i serca. To kolejny powód, aby rzucić palenie, nawet jeśli korzystamy z e-papierosów. To po prostu nam szkodzi.

Aktywność fizyczna

Osoby które poświęcały przynajmniej 30 minut dziennie na aktywność fizyczną, nieważne w jakiej postaci, były w grupie najniższego ryzyka zagrożonych rozwinięciem wielu chorób. Codzienne ćwiczenia fizyczne zwiększają metabolizm oraz przyczyniają się do utraty wagi oraz jej ustabilizowania. To znacznie zwiększa szansę na dłuższe życie.

Zapowiadane są kolejne badania

Z badań wynika, że ludzie, którzy stosowali się do jak największej liczby powyższych pięciu reguł zdrowego stylu życia, mieli większą szansę na dłuższe życie po osiągnięciu wieku 50 lat.

Naukowcy podkreślają jednak, że obecne badania przeprowadzone zostały na poziomie całej populacji. Aby lepiej zrozumieć ten problem, chcą zbadać mniejsze grupy ludzi, u których występują konkretne schorzenia, takie jak choroby układu krążenia lub wykryty wcześniej nowotwór. To pozwoli jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, co powinniśmy robić, aby żyć dłużej.

Źródło: Popular Science/CNN

Dodaj komentarz