Im szybciej chodzisz, tym dłużej żyjesz

Jak informuje najnowsza publikacja badań międzynarodowej grupy naukowców, pod kierunkiem dra Emmanuela Stamatakisa – im szybsze tempo chodu, tym mniejsza szansa na przedwczesną śmierć. Specjaliści zapewniają, że intensywniejsze spacery znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia między innymi chorób serca i układu krążenia, oddalając groźbę zawału czy wylewu.

Przebadano 50 tys. osób które spacerowały w ciągu ostatnich 4 tygodni. Badane osoby miały ponad 30 lat i mieszkały w Wielkiej Brytanii w latach 1944-2008 – czytamy na łamach portalu nzherald.co.nz.

Wydzielono cztery kategorie tempa

Ankieterzy poprosili wybrane osoby o oszacowanie tempa, z jakim zwykle się poruszają. Respondenci mieli do wyboru tempo: wolne, zwykłe, średnio-szybkie i szybkie (ponad 6 km/h).

Według autorów badania, szybszy chód zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia. W porównaniu do osób chodzących powoli, osoby chodzące w tempie zwykłym mają o 20 proc. mniejszą szansę na przedwczesną śmierć. W przypadku zawału i chorób serca ryzyko śmierci zmniejsza się o 24 proc.

Najlepszy efekt zapobiegawczy ma chodzenie szybkie lub średnio-szybkie. Ryzyko przedwczesnej śmierci zmniejsza się wówczas o 24 procent w porównaniu z przeciętną osobą chodzącą wolno, a zagrożenie wystąpieniem choroby układu krążenia wciąż jest znacznie mniejsze niż w przypadku wolnych spacerów – o 21 proc.

Na starość warto nieco przyspieszyć

Naukowcy szybsze chodzenie zalecają przede wszystkim osobom starszym. Według danych spacerowicze powyżej 60 roku życia dzięki tempu wyższemu od wolnego mogą zmniejszyć szansę na wystąpienie chorób układu krążenia nawet o 53 proc.

Stamatakis przyznał, że nie ma jasno ustalonego limitu prędkości dla kategorii temp. „Zdajemy sobie sprawę, że tempo szybkie 45-latka różni się od tempa szybkiego 70-latka. Przyjęliśmy, że tempo szybkie wynosi między 6 km/godzinę a 7,5 km/godzinę, natomiast tempo 100 kroków na minutę jest określane jako średnia aktywność fizyczna” – poinformował.

Badacze przekonują, że spacer jest idealną aktywnością fizyczną dla wszystkich grup wiekowych, a przyspieszenie kroku może znacznie pomóc naszemu zdrowiu.

Źródło: nzherald.co.nz

Dodaj komentarz