Praktykowanie jogi i medytacji odwraca uszkodzenia DNA, które powodują, że chorujemy i cierpimy na depresję

W czasopiśmie “Frontiers in Immunology” dokonano przeglądu badań z ostatnich dziesięciu lat, analizujących wpływ różnych praktyk tj. ćwiczeń uważności, jogi, medytacji czy tai chi, na nasze geny. Dzięki temu stwierdzono, że takie praktyki: „nie tylko nas relaksują, ale mogą też „odwrócić” reakcje molekularne zachodzące w naszym DNA, powodujące zły stan zdrowia, a nawet depresję…”

Oto jak to działa: kiedy doświadczasz jakiejś stresującej sytuacji, aktywuje się twój współczulny układ nerwowy (SNS), co prowadzi do uruchomienia w organizmie reakcji „walcz lub uciekaj”. W dawnych czasach, kiedy niebezpieczeństwo czaiło się za każdym krzakiem, reakcja ta była kluczem do naszego przetrwania. Jeśli udało ci się przetrwać niebezpieczeństwo, twoje ciało wracało do równowagi dość szybko. Jednak w dzisiejszym stresującym świecie, nasz mechanizm “walki lub ucieczki” może być nadmiernie aktywowany, co skutkuje pogarszającym się stanem zdrowia, często podwyższonym ryzykiem zachorowania na raka i problemami ze zdrowiem psychicznym. Po aktywacji SNS zwiększa się produkcja cząsteczki, zwanej czynnikiem jądrowym kappa B (NF-kB). Ta cząsteczka jest odpowiedzialna za kontrolowanie ekspresji naszych genów. NF-kB aktywuje geny, które wytwarzają i uwalniają białka zwane cytokinami, które powodują stany zapalne, a także przyczyniają się do rozmaitych schorzeń i chorób.

Jednak według omawianego wcześniej dokładnego przeglądu badań ludzie, którzy angażują się w „interwencje umysł-ciało” (MBI), takie jak joga czy medytacja, wykazują znaczny spadek produkcji zarówno Nf-kB, jak i cytokin zapalnych.” Jak podaje Science Daily:

„Te rodzaje praktyk pozostawiają w komórkach coś, co nazywamy sygnaturą molekularną, która odwraca szkodliwy wpływ stresu i lęku na nasze ciało poprzez zmianę sposobu ekspresji naszych genów. Mówiąc wprost, praktyki MBI powodują, że mózg steruje procesami DNA, w sposób, który poprawia nasze ogólne samopoczucie i zdrowie.”

Ta jakże odkrywcza analiza literatury naukowej potwierdza to, co wielu ludzi już kiedyś odkryło: praktyki uważności, takie jak joga, medytacja i tai-chi, mogą „naprawiać” nas na poziomie molekularnym oraz leczyć i chronić nas przed uzależnieniami, problemami zdrowia psychicznego i rakiem.

Oto krótka medytacja dla początkujących, która pomoże Ci zrobić pierwszy krok na drodze do życia w szczęściu i zdrowiu:

Źródło: sfyogamagazine.com, sciencedaily.com

Tłumaczenie: Joanna MM