fbpx

Polacy skonstruowali pojazd, który potrafi jeździć nawet 415 km/h po istniejącej infrastrukturze

Rozwój transportu kolejowego może pójść w kilku kierunkach. Pod uwagę brane są na przykład składy napędzane paliwem wodorowym i prowadzone przez autopilota. Pociągi mogą też lewitować nad torami, poruszając się z prędkością ponad 400 km/h – taki właśnie projekt opracowany został w Polsce. Projekt inżynierów znad Wisły nosi nazwę Magrai, ma on poruszać się po istniejącej już infrastrukturze, z prędkością do 415 km/h.

Inspiracją do powstania Polskiego projektu był sam Elon Musk, który kilka lat temu ogłosił konkurs na projekt nowego środka transportu – Hyperloop, który zmotywował do działania między innymi studentów Politechniki Warszawskiej. Kiedy konkursowy projekt studentów był testowany w SpaceX, w zaciszu ich warsztatu powstawał inny pojazd –  Magrail.

W pociągach tego typu, koła wykorzystywane są tylko do rozpędzania się i zatrzymywania. Po osiągnięciu pewnego pułapu prędkości, wagony zaczynają lewitować na pasywnej poduszce magnetycznej. Warto dodać, że nie potrzeba budować dla tych pojazdów nowej infrastruktury kolejowej. Wystarczy jedynie pewna modernizacja już istniejącej.

Po jednych torach  z Intercity

– Po jednej zmodyfikowanej linii kolejowej mogą na zmianę jeździć konwencjonalne pociągi na kołach i pociągi na pasywnej poduszce magnetycznej, które są znacznie szybsze, zużywają mniej energii i mogą znacznie częściej kursować – wyjaśnia Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.

– Modyfikacja polega na domontowaniu pomiędzy szynami konwencjonalnymi silnika liniowego, czyli takiej trzeciej szyny, która zapewnia napęd, hamowanie, i po bokach toru magnetycznego, czyli specjalnie wyprofilowanych płyt, które pozwalają na unoszenie się pojazdu powyżej 50 km/h. To wszystko jest mocowane do klasycznych podkładów kolejowych – tłumaczy Pączek.

Z Rzeszowa do Szczecina w dwie godziny

Jak podaje portal mamstartup.pl, dzięki systemowi Magrail, na torach konwencjonalnych, po których klasyczne składy kolejowe mogą się poruszać do 160 km/h, pociągi magnetyczna będą mogły pędzić z prędkością 300 km/h. Na szybszych liniach, pokroju Polskiej Centralnej Magistrali Kolejowej, Magrail pojedzie nawet ponad 400 km/h.

Plany dla polskiego Magraila wygląda następująco:

– W pierwszej połowie 2021 roku planujemy oddać już pełnoskalowy tor testowy i tam będzie można zobaczyć, jak pojazd będzie jeździł. Potem półtora roku na badania, testy i kolejne dwa lata na pilotaż już na dłuższej linii, kilkanaście kilometrów lub więcej. Na produkt powinien trafić za około pięć lat – zapowiada Pączek.

Źródło: mamstartup.pl

Dodaj komentarz