fbpx

5 zaskakujących faktów o kurkumie. Wystarczy ćwierć łyżeczki dziennie, żeby przedłużyć sobie życie

Czy wiesz, że w ostatnich latach w literaturze medycznej pojawiło się ponad 5 tys. artykułów poświęconych kurkumie? Wszystko z powodu jej niezwykłych właściwości leczniczych i prozdrowotnych . A tych, w miarę kolejnych badań wciąż przybywa.

Kurkuma (z łac. Curcuma longa) należy do tej samej rodziny co imbir. Uprawiana jest w tropikalnych krajach Azji, a jej korzeń był stosowany przez lekarzy już tysiące lat temu. Medycyna ajurwedyjska wspominała o niej już 4 tys. lat temu nie bez powodu. Kurkuma od wielu lat odgrywa wielką rolę w prewencji i leczeniu chorób płuc i mózgu oraz wielu nowotworów, w tym szpiczaka mnogiego, raka jelita grubego i raka trzustki. Stwierdzono również, że przyśpiesza powrót do zdrowia po operacjach i zapobiega artretyzmowi znacznie skuteczniej niż dostępne na rynku leki. Stwierdzono również, że pomaga w leczeniu choroby zapalnej jelit, chorobie zwyrodnieniowej stawów oraz innych chorób zapalnych. A to nie koniec jej dobroczynnych właściwości.

Działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe

Proces zapalny to reakcja układu odpornościowego na obecność szkodliwych substancji w organizmie. Krótkotrwałe stany zapalne, które pomagają pozbyć się z organizmu choroby nie są problemem, ale przewlekłe i nieleczone stany zapalne już tak. Tu z pomocą przychodzi kurkumina – barwnik niezwykłego korzenia. Kurkumina ma właściwości przeciwzapalne i może zwiększać aktywność przeciwutleniaczy, które są niezbędne do zwalczania stresu oksydacyjnego. Kurkuma zawiera ponadto turmerony, które przejawiają działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne.

Działanie przeciwutleniające

Kurkumina jest silnym przeciwutleniaczem i z powodzeniem zwalcza wolne rodniki w organizmie odpowiadające za starzenie się organizmu. Wyniki badań z 2017 r. wykazały, że kurkuma jest naturalnym przeciwutleniaczem ze względu na aktywność w walce z wolnymi rodnikami oraz wysoką zawartość flawonoidów, polifenoli, garbników i kwasu askorbinowego.

Wspiera funkcjonowanie mózgu

W mózgu wciąż powstają nowe połączenia lub przeciwnie – zanikają, w miarę jak uczymy się nowych rzeczy, lub zaniedbujemy stare. Komórki w mózgu mogą również zwiększać swoją liczebność dzięki białkowi BDNF (neurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego). Zdolność do utrzymania komórek mózgowych w zdrowiu, a nawet do tworzenia nowych połączeń jest szczególnie ważna w kontekście starzenia się. Najnowsze badania  potwierdzają, że kurkumina może zwiększać poziom BDNF w mózgu, a tym samym spowalniać jego starzenie. Spożywanie ćwierć łyżeczki kurkumy dziennie uchroni cię przed chorobą Alzheimera.

Reguluje poziom cukru we krwi

Kurkuma może również pomóc diabetykom i osobom zagrożonym cukrzycą typu 2. Badania przeprowadzone w 2012 r. wykazały, że spożywanie kurkuminy przez 9 miesięcy daje pozytywny efekt na uczestnikach mających problemy z poziomem cukru we krwi. U 16,4 proc. badanych osób z grupy placebo po wielomiesięcznym badaniu rozpoznano cukrzycę lub jej zwiastuny. W grupie osób spożywających kurkuminę nie stwierdzono żadnego takiego przypadku. Ponadto w grupie osób, której podawano kurkuminę poprawiła się funkcja komórek β, która odpowiada za produkcję insuliny.

Zmniejszenie ryzyka chorób serca

Problemy z sercem mogą powstać na skutek zaburzeń w funkcjonowaniu komórek śródbłonka i braku regulacji ciśnienia. Badania przeprowadzone w 2009 r. udowodniły, że regularne spożywanie kurkuminy ma rzeczywisty wpływ na funkcje komórek śródbłonka, zapobiegając tym sposobem powikłaniom sercowo-naczyniowym u pacjentów z cukrzycą. Przeciwzapalne działanie kurkuminy może również zapobiegać arytmii przedsionków i przyczyniać się do zapobiegania arytmii komorowej poprzez modyfikację homeostazy Ca.

Dawkowanie

Zalecana dawka naturalnej, sproszkowanej kurkumy to ćwierć do połowy łyżeczki dziennie. U osób, które miały kiedyś kamienie nerkowe, sugeruje się ostrożność. Zbyt duża ilość w diecie może przyczyniać się do ich ponownego powstawania. Wszystko z powodu rozpuszczalnych szczawianów, obecnych w kurkumie. Szczawiany mogą wiązać się z wapnem i tworzyć najbardziej powszechne rodzaje kamieni nerkowych – kamienie szczawianowe.

Co jednak zrobić, aby nawet mała ilość przyprawy przyniosła pozytywne rezultaty? Przyswajalność zwiększysz sobie dzięki połączeniu ją z pieprzem, który zawiera inny silny składnik leczniczy – piperynę. Dodanie nawet niewielkiej ilości pieprzu do kurkumy zwiększa jej przyswajalność nawet o 2 tys. proc.!

 

Opracowanie: Kamila Gulbicka
Źródło: gymbeam.pl

Oraz „Jak nie umrzeć przedwcześnie”, Michael Greger  Kurkumina, dr Ajay Goel

One thought on “5 zaskakujących faktów o kurkumie. Wystarczy ćwierć łyżeczki dziennie, żeby przedłużyć sobie życie

  • 1 lipca 2020 at 10:50
    Permalink

    A i owszem! Jest w mojej kuchni od lat . Ale dopiero w tym roku dowiedziałem się jak piękne kwiaty można sobie w domu wyhodować ze sklepowego korzenia…

    Reply

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: