Ćakry – miejsca mocy w ciele człowieka

1

Nie od dziś wiadomo, iż u podłoża wszystkich procesów zachodzących w otaczającym nas świecie leży pewna siła, energia, którą możemy wykorzystywać wedle własnych potrzeb. Używając ją rozsądnie, jesteśmy w stanie pozyskać wiele korzyści.

Wspomnianą energię posiada każdy z nas w sobie, wewnątrz swojego ciała. Możemy nauczyć się zmuszać ją do pracy, zarządzać własnym centrum energetycznym. Ze względu na to, iż człowiek posiada nie tylko ciało, ale także dusze, rozum i emocje, centrów energetycznych bowiem jest więcej.

Za czerpanie oraz dystrybucję energii są odpowiedzialne centra energetyczne zwane – ćakrami. Każda ćakra jest usytuowana w określonej części naszego ciała oraz ma związek zarówno z pewnym organem lub gruczołem, jak i uczuciami oraz emocjami. Co więcej, stanową one pewien element wiążący pomiędzy nami, otaczającym nas światem oraz Wszechświatem.

Ćakry regulują ogólny mechanizm witalny człowieka oraz zależność pomiędzy konkretnymi aspektami życia. Kumulują oraz rozprowadzają energię fizyczną, intelektualną, emocjonalną oraz duchową.

Żywa energia życiowa – kształtuje się w postaci wirującej energii, wzdłuż kręgosłupa, od kości ogonowej, aż do ciemienia.

Jeżeli w rozwoju ćakr zachwiana jest harmonia, rozwijają się one nieregularnie, dochodzi do zaburzenia pomiędzy czakrami. Skutkuje to problemami nie tylko ze zdrowiem ale przede wszystkim poważnymi komplikacjami związanymi z relacjami z otaczającym nas światem.

Wyraz ćakry, tak zwane centra energetyczne, tłumaczy się jako „koło”. W zależności od kultur, zajmujących się badaniem energii człowieka, określana jest również jako: gwiazda, planeta, element chemiczny.

W hinduskiej tradycji, w celu opisania wyglądu zewnętrznego ćakry, używa się sformułowania opisującego wygląd kwiatu, a dokładnie lotosu mającego nieokreśloną ilość płatków. Każda ćakra posiada swój kolor oraz dokładną ilość płatków. Kwiat może być zaciśnięty, zamknięty, mieć postać pączka, ale też reprezentować się jako w pełni ukształtowany, rozkwitły. Ćakra może być solidna i pokaźna, jak również delikatna i prawie niezauważalna.

Warunkiem rozwoju i prawidłowego funkcjonowania centrów energetycznych, jest nieustannie obracające się koło napędzające. W momencie, kiedy obniża ono obroty, dochodzi do zachwiań w funkcjonowaniu, a co za tym idzie – brakiem harmonii, utratą równowagi pomiędzy człowiekiem a cywilizacją.

W systemie energetycznym każdego z nas istnieją dziesiątki tysięcy ćakr. Jednak największych i najistotniejszych wyróżniamy tylko siedem. Od nich właśnie zależy funkcjonowanie innych ćakr. Każda z nich jest podpowiedziana za określony aspekt istnienia człowieka. Łącznie zaś, regulują rodzaj oraz jakość ciał energetycznych, a więc wszystkich składników życia.

Wariant idealny, to taki, w którym wszystkie działają harmonijnie. Niestety, takie przypadki należą do niezwykle rzadkich. Właściwie nie zdarza się  tak, żeby były one w zupełności otwarte lub zamknięte, najczęściej chodzi o pewien stopień „otwarcia” lub blokady. Jeżeli ćakry nie rozwijają się zgodnie, odbija się to na zdrowiu.

Każda osoba jest jednostka indywidualną, w związku z czym, nasze centra energetyczne również rozwijają się w sposób nieregularny, w znacznym lub większym stopniu. Na przykład, osoby posiadające rozwiniętą pierwszą ćakrę posiadają potężną siłę fizyczną lub z łatwością rozwiązują dowolne kwestie materialne. Ci, którzy mogą się pochwalić mocną piątą ćakrą mają dobrze ukształtowaną mowę, potrafią „ zarażać” słuchaczy swoimi emocjami. Również obdarzeni są talentem wokalnym. Posiadacze mocnej trzeciej ćakry najczęściej są urodzonymi liderami. Można by w tym miejscu mnożyć zalety i pozytywy, niemniej warto się zastanowić, czy takie osoby potrafią wykorzystywać własne zasoby z pożytkiem w życiu codziennym.

Pojęcie ważnych i mniej ważnych ćakr po prostu nie istnieje, bowiem tworzą one nieodłączną część jednolitego organizmu. Każda z nich potrzebuje mocnego „ wsparcia” w poprzedniej oraz stanowi ważne podłoże dla następującej. W związku z powyższym, wyłącznie zbalansowanie i całkowita synchronizacja może zapewnić nam prawidłowe funkcjonowanie organizmu w całości, jako poszczególnego elementu Wszechświata.

2

1. Muladhara. Ćakra podstawy                                                               

Znajduje się u podstawy kręgosłupa na poziomie kości ogonowej.

Kolor: wszystkie odcienie czerwieni

Jest to podstawowa, pierwsza ćakra.  Jest przewodnikiem energii ziemi – Wschodzącego Centralnego Potoku Energetycznego. Możemy ja porównać do korzeni drzewa, które łączą człowieka z  ziemią, niejako ” pochłaniając” z niej energię, scalając ją .

Centrum siły witalnej oraz stabilności, ośrodek odpowiedzialny za instynkt przetrwania, poczucie realności, pewności w dniu jutrzejszym, zachowanie oraz powiększanie dobytku, długie życie, zdolności regeneracyjne człowieka. Zarządza systemem kostnym, nogami, jelitem grubym, systemem immunologicznym.

W kulturze Wschodu przedstawiana jako drzemiący w każdym z nas sakralny wąż Kundalini, który spoczywa trzy i półkrotnie zwinięty, pomiędzy pierwsza a drugą ćakrą. Muladhara pełni rolę jego oparcia, podstawy. Kundalini symbolizuje duch, wolę człowieka. Ona realizuje związek z ziemią oraz odpowiada za potomstwo ludzi. Pierwszej ćakrze zawdzięczamy chęć do życia, instynkt samozachowawczy, właśnie dzięki niej dziecko jest nadzielone płaczem oraz bólem, posiada odruch ssania. Muladharze zawdzięczamy instynkt macierzyński.

Cechy zewnętrzne – charakterystyka

Posiadacze dominującej ćakry pierwszej w ubraniach wolą klasykę. Gama kolorystyczna – brązy, szarości.

Bardzo często o takich osobach powiemy, że posiadają „ szeroką kość”. Pod czas chodzenia całkowicie ustawiają stopę na ziemi, zdarzają się momenty, kiedy obydwie stopy lądują na ziemi na ułamek sekundy. Poruszają się powoli, niekiedy przypominają pingwiny.

Należą do osób małomównych, wypowiadają się przeważnie zwięźle i tylko tyle, ile wymaga tego sytuacja lub temat. W mowie wykorzystuje długie pauzy, wypowiada treści o słabym zabarwieniu emocjonalnym.

Z wielkim trudem przyswaja informację, najdłużej ze wszystkich. Jeżeli zaś treść została przyswojona i zrozumiana, potrafią zrobić z niej pożytek całe życie.

Spożywają posiłki w taki sam sposób jak się poruszają – bardzo długo ale gruntownie, stanowczo. Starannie przeżuwając każdy kęs.

Poosiadają bardzo specyficzne przeświadczenie dotyczące oszczędzania oraz poprawności, potrafią będąc posiadaczami milionowej fortuny przemieszczać się starym, zdezelowanym samochodem.

Oznaki osłabionej, nieukształtowanej ćakry:

Subtelna sylwetka, brak instynktu samozachowawczego, skłonność do marzycielstwa, brak logiki w zrachowaniach, nietrwała „krótka” pamięć, rozkojarzenia, apatia, tchórzliwość, pasywność, skąpstwo, odczucie braku stabilności, nieuzasadnione lęki, fobie, zaburzenia psychiczne, poważne problemy finansowe, nieumiejętność podejmowania decyzji, ucieczka przed rzeczywistością.

Problemy z organami rozrodczymi, guzy, mięśniaki, impotencja, oziębłość, brak powonienia, niedobór wapnia, problemy z kręgosłupem.

Nadmiernie otwarta ćakra:

Niekontrolowane dążenie do przyjemności fizycznej oraz materialnej, fanatyzm, obsesyjna chęć wzbogacenia się, obżarstwo, pijaństwo, egoizm, autorytaryzm, bezwzględność, okrutność, agresja, amoralność, brak empatii, współczucia.

Na poziomie fizjologicznym: otyłość, zaparcia, hemoroidy, problemy z prostatą, depresja, podwyższone ciśnienie tętnicze, przemęczenie, nerwowość, słabość, bezsenność, brak apetytu, bezpodstawne lęki, fobie, zaburzenia psychiczne.

3

2. Swadhiszthana. Ćakra sakralna                                                                               

Znajduje się w obszarze pachwiny miednicy pomiędzy podstawą genitaliów i pępkiem w odległości szerokości dwóch lub trzech palców poniżej pępka.

Kolor: pomarańczowy, rudy

Zarządza seksualna energią człowieka, jego żądzami, jej aktywność przyciąga płeć przeciwną. Odpowiada za funkcje rozrodcze, zdrowie oraz udany poród, stabilnością więzów rodzinnych oraz szczęściem dzieci. Paca Swadhiszthany też wpływa na natchnienie oraz talenty twórcze.

Za pośrednictwem Swadhiszthany dochodzi do wymiany energetycznej pomiędzy mężczyzną i kobietą w trakcie bliskości intymnej. Nieuwolniona energia owej ćakry wywołuje w człowieku pragnienie tworzenia, gwarantuje natchnienie. To właśnie dzięki niej , jesteśmy w stanie przyjmować energetykę obcej osoby i rozumieć jej przekaz, nawet jeżeli w trakcie komunikacji używa nieodpowiednich słów lub przykładów.

Na poziomie fizjologicznych wiążę takie organy jak: wątroba, trzustka, śledziona, nerki, pęcherz moczowy. Odpowiedzialna za procesy metaboliczne oraz gospodarkę wodną w organizmie

Na poziomie psychologicznym: pewność siebie oraz wiara we własne siły, poczucie szczęścia, siły witalne, seksualność. Jest najbardziej „ radosną” ćakrą. Zawdzięczmy jej optymizm, czerpanie przyjemności, pragnienia, różnorodne odurzenia.

Cechy zewnętrzne – charakterystyka

W ubraniach dominuje stan, który najbarwniej cechuje drugą ćakrę. Dlatego preferowana jest swoboda, obecność „nagości”. Krótkie spódnice, spodenki, topy. Jaskrawe krzyczące, kolory z przewagą różu i pomarańczy.

W latach szkolnych takie osoby są energiczne, nieuchwytne, „ wszędzie jest ich pełno”. Chód również cechuje chaotyczność, nierówne tempo przy czym wykonują mnóstwo dziwacznych, niepotrzebnych ruchów. Spóźnialscy.

W trakcie rozmowy często „przeskakują” z tematu na temat. Kochają kawały (zwłaszcza sprośne), śmieją się bardzo głośno.

Podobnie z jedzeniem. Jedzą głośno, całym sobą podkreślając przyjemność którą czerpią z pożywienia: chrząkają, siorbią.

Oznaki osłabionej, nieukształtowanej ćakry:

Brak czułości, melancholijność, rozczarowania.

Zaburzenia pracy drugiej ćakry doprowadza do problemów systemu moczowego organów płciowych, jelitach ( częściowo).

Takie osoby mają problem ze znalezieniem partnera życiowego, często nie zawierają związków małżeńskich, niekiedy mają problemy z posiadaniem potomstwa. Takie osoby mogą się ożenić lub wyjść zamaż, ale ich małżeństwo szybko się rozpada, trwa średnio do 3 lat. Brak dzieci lub potomstwo ciężko chore, zdarzają się poronienia. Zdrady są niejako wpisane w charakter osoby z osłabioną druga czarką, stąd też choroby weneryczne, brak szczęścia małżeńskiego, rodzinnego.

Źródła problemów należy doszukiwać się w dzieciństwie, a mianowicie w okresie dojrzewania. Najczęściej pod wpływem otoczenia, religijnych rodziców dziecko dokumentnie blokuje rodzącą się w nim energię seksualną, na skutek czego dochodzi do: niemożności akceptacji własnej osoby (zaniżona samoocena), oziębłość, brak inicjatywy, entuzjazmu, strach przed nieznanym, chorób pęcherza moczowego, nerek.

Nadmiernie otwarta ćakra:

Najważniejsza faza rozwoju Swadhiszthany przypada na okres rozwoju płciowego osoby, wtedy kiedy ” rodzi się” w nich energia seksualna. Brak czułości otrzymywanej w wieku dziecięcym może doprowadzić, w dorosłym życiu, do niepanowania nad popędami seksualnych. Przejawiającymi się w postaci bulimii seksualnej, nimfomanii, nieustannym poszukiwaniu partnerów seksualnych przy jednoczesnym braku jakichkolwiek uczuć do partnera.

4

3. Manipura. Ćakra splotu słonecznego

Znajduje się w plocie słonecznym, tuż nad pępkiem.

Kolor: żółty

Zarządza skupiskiem energetycznym, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania człowieka w otaczającym świecie. Od niej zależy siła woli, powodzenie w biznesie, władza, sukces, inteligencja, kwestie emocjonalne, umiejętność racjonalnego myślenia.

Na poziomie organizmu : wątroba, woreczek żółciowy, śledziona, system nerwowy (przyspiesza reakcje nerwowe).

Żywioł – ogień. Dokładnie ten sam wewnętrzny ogień, który pali się w każdym z nas. To on kieruje naszymi zasadami, charakterem, naszym własnym ego. Manipura odpowiada za rozwój osobowości, świadomość i akceptację samego siebie. Ćakra obdarza osobę dążeniem do bycia samym sobą, chęcią zostać liderem, dominować.

Niekiedy o kimś takim możemy powiedzieć, że „ pali się „ do czegoś. To właśnie wewnętrzny ogień popycha go realizacji zamierzonego celu. W skomplikowanych sytuacjach, Manipura daje pewność, iż podjęta decyzja jest słuszna.

Zarządza życiową energią, siłą energetyczną człowieka oraz sferą materialną: pieniądze, relacje między ludzkie na poziomie wartości materialnych, finansowych.

Nasze postrzeganie świata, zgodność lub bunt przeciwko otoczeniu, w przypadku, kiedy Manipura jest słabo rozwinięta, powoduje niepewność w podejmowaniu decyzji. Stąd nasze lęki, frustracje, a niekiedy zawyżona samoocena, dążenie do realizacji celu za każdą cenę. Taki człowiek zawsze „ idzie na żywioł” niekiedy doszczętnie niszcząc wszystko, co napotka po drodze: przyjaźnie, relacje partnerskie, jednak najczęściej samego siebie.

Przy zaburzonej pracy Manipury, niekonstruktywnym jej wykorzystywaniu, osoba za wszelką cenę pragnie uszczęśliwiać świat stając się perfekcjonistą. Na skutek przesadnego zaangażowania, dochodzi do „uraty”, energii w znacznym stopniu, co powoduje, że sam zainteresowany staje się tak zwanym „ kłębkiem nerwów”. Bardzo często możemy takie zjawisko zaobserwować u młodych, ambitnych biznesmenów.

Brak zdolności pozbywania się z siebie negatywnej energii w postaci złości, oburzenie na poziomie organizmu doprowadza do takich schorzeń jak: wrzody, zapalenie bony śluzowej żołądka, nietrzymanie moczu.

Nasze ciało zabezpieczając się przed „przeładowaniem” energii najczęściej reaguje podwyższoną temperaturą ciała, usiłując niejako wyrzucić ją z siebie. Pewnie zauważyliście, że kiedy się denerwujemy czerwienimy się, temperatura ciała wzrasta.

Cechy zewnętrzne – charakterystyka

Najczęściej sylwetka osób, o dominującej trzeciej ćakrze, jest muskularna, z cechami  atletycznej budowy ciała.

W ubraniach „ stawiają” przede wszystkim na wygodę, poczucie komfortu.

Poruszają się w taki sposób jak by wyrastały z tłumu. Cały korpus kierują do przodu. W czasie rozmowy są całkowicie odwróceni w kierunku współrozmówcy, nie zaś jedynie głową. Od czasu do czasu, przy tym, lekko uchylając głowę do tyłu.

Kochają zdrowe jedzenie. Wolą spożywać posiłki bez zbędnych utrudnień, najchętniej rękoma. Konsumują z wielką przyjemnością, przy tym zdarza im się również wydawać odgłosy satysfakcji ze spożywanego dania.

Są w pewnym stopniu egocentryczni, lubią zajmować centrum wolnej przestrzeni.

Sposób mówienie często brzmi „motywująco”. Potrafią modelować głosem, dla większego efektu sprawnie posługują się intonacją: podnosząc lub ściszając brzmienie. „Grzeszą” wulgaryzmami oraz charakterystyczne są dla nich wyrazy-pasożyty, typu : e, no nie i in. Na koniec konkluzji częstą pozwalają sobie na użycie bezokoliczników w trybie rozkazującym: dać, podać etc., zaś na początku zawsze zaznaczają zaimek osobowy: JA i MNIE.

Manipurę można by określić jako najbardziej „społeczną, socjalną” ćakrę. U jej podstawy znajduje się: władza, kariera, pewność siebie, zdolność posiadania odpowiedzialności, cechy przywódcy, osoby potrafiącej zarządzać oraz mnożyć korzyści finansowe.

Warto podkreślić, iż taki człowiek jest indywidualnością, która najlepiej wie, czego chce nie tylko sam ale i inni. Chętnie więc podejmuje decyzje, za które bierze pełną odpowiedzialność, nie tracą przy tym cennego czasu.

Oznaki osłabionej, nieukształtowanej ćakry

Depresja, lęki, „obrażalskość”, nerwowość, podejmowanie niesłusznych , złych decyzji, brak pewności siebie. Takim osobom brak zdecydowania, asertywności.  Nieumiejętnie podejmują decyzje jak również nie potrafią doprowadzić podjętych działań do końca, w związku z czy często ulegają innym, stają się podatni na wpływy. 

W ciężkich przypadkach taki stan rzeczy może doprowadzić do wrzodów żołądka, w przypadku blokady ćakry – do raka.

Niestety, lęki oraz niechęć do empatii są podstawowym źródłem większości schorzeń, stresów oraz cierpień ludzkich.

Nadmiernie otwarta ćakra:

Mamy do czynienia z obsesyjnym przestrzeganiem diet oraz „ bzikami ”na punkcie zdrowej żywności i odżywiania.

 Może wystąpić: cukrzyca, marskość wątroby, schorzenia pęcherzyka żółciowego, zapalenie trzustki, zapalenie błony śluzowej żołądka, zaburzenia jelitowe, wymioty, biegunka, skurcze brzucha.

Takie osoby zagrożone są depresją lękową, przejawia się nerwowość, arogancja, pycha, złośliwość, nadpobudliwość, tendencje do ciągłego udowodniania  własnych racji, pouczanie, choroby psychiczne.

5

4. Anahata. Serdeczna ćakra

Znajduje się w centrum klatki piersiowej, na poziomie serca, związana z grasicą, od której zależy praca układu odpornościowego

Kolor: zielony, zielono-złoty

Kieruje miłością, szczęściem rodzinnym, zdolnością udzielenia wsparcia, współczucia, miłosierdzia.

Na poziomie organizmu: czynności płuc, serca, rak, grasicy .

Odpowiedzialna za emocje, komunikacje, dobre relacje z otoczeniem, zdolność do dawania i przyjmowania miłości . Dzięki Anahacie dochodzi do wymiany energii, reguluje ona równowagę energetyczna oraz emocjonalną.

Ułatwia przezwyciężanie leków, strachów, wzmaga odwagę, wielkoduszność, szlachetność.

Osoby, które posiadają rozwiniętą czwartą ćakrę są prawdziwymi przyjaciółmi, lojalne, szczere, uczciwie i skromne .

Ćakra służy również do zabezpieczenia poczucia umiarkowania oraz proporcji.

Na poziomie ciała: serce, płuca, częściowo- oskrzela, system krwionośny.

Cechy zewnętrzne – charakterystyka

Preferują ubrania „miłe w dotyku”. Materiały zapewniające przyjemne poczucie „pogłaskiwania”: flanelowe, kaszmirowe.

Poruszają się powoli, delikatnie stawiając stopę. Chód można by porównać do osoby stąpającej po miękkim piasku, lub dywanie o długim włosie.

Komunikację rozpoczynają od imiennego zwrócenia się do współrozmówcy. Przeważnie władają poprawną artykulacją. Inicjują rozmowę dopiero wtedy, kiedy osoba, do której się zwracają, jest w odpowiedniej odległości. W momencie, w którym zajmą pożądany obszar w jej prywatnej przestrzeni. Często używają pauzy. Preferują zaimki: on, ona, ty, zastąpić imieniem adresata.

Do często spotykanych sytuacji należy również taka, w której osoby z wiodącą serdeczną ćakrą, nade wszystko darząc miłością i szacunkiem innych, samych siebie oraz własne dobro stawiają na ostatnim miejscu.

Powyższy przykład świadczy o tym, iż u danej osoby doszło do zaburzenia serdecznego punktu energetycznego, odpowiadającego za miłość do siebie, na rzecz miłości i współczucia do innej, konkretnej osoby.

Jak to się dzieje? Otóż od czasów dzieciństwa , „dobrzy ” rodzice uczą dziecko, aby  bezwzględnie szanować interesy rodziców oraz innych i etc. Kiedy dziecko stosuje się do rad rodzicielskich , oni  w pewnym stopniu „ podsycają” Anahatę , powtarzając: „ Dobrze synku zrobiłeś, masz dobre serduszko”. Dziecko  przejmuje pewien schemat,  na zasadzie którego zachodzi w nim pewna wymiana energetyczna. Czyniąc dobry uczynek podsyca czarkę serdeczną, bo w przeciwnym przypadku – nie dochodzi do absorbowania energii. Efekt jest następujący. W wyniku powtarzającej się sytuacji procesy wymiany i absorpcji energii w Anahacie są możliwe wyłącznie przy czynieniu dobra innym, kochaniu innych, nie zaś siebie. Dzieje się tak na poziomie podświadomości człowieka. Dlatego powstaje , dorasta ” twór”  zdolny wyłącznie do poświęceń na rzecz innych. Osoba, dla której najważniejsza jest akceptacja i aprobata otoczenia. Własne dobro sytuuje na końcu własnej hierarchii wartości. Stąd mamy do czynienie z osobą wewnętrznie nieszczęśliwą i rozdartą. Przeżywającą życie dla innych, cierpiącą. Ponieważ nie od dziś wiadomo, że wszystkich nie da się uszczęśliwić, ani każdemu „ dogodzić”.

Pieniądze w relacjach z innymi nie maja dla takiej jednostki żadnego znaczenia. Całkowite poświęcenie się dla innych może przerodzić się w obsesję. Niekiedy przebiera to groźny charakter. Mianowice w sytuacjach, w których chęć czynienia dobra nie jest realizowana  wyłącznie własnym kosztem, ale zarówno kosztem osób bliskich.

Im więcej „ dobra” czyni człowiek z dominującą Anahatą, tym gorzej zaczyna się przestawiać sytuacja.

W większości przypadków straci szacunek wśród otoczenia, tracąc panowanie nad zaistniałą sytuacją. Niestety uporczywie usiłuje ją ignorować, nie szukając , a co gorsza, odrzucając pomoc .

Oznaki osłabionej, nieukształtowanej ćakry

Osoba mająca zablokowaną serdeczną ćakrę najczęściej sama siebie przekonuje do tego, iż miłość innych osób nie jest jej do niczego potrzebna. W ten sposób uodparnia się, znieczula się na przypadek zawodów miłosnych, zabezpiecza się przed nieszczęśliwą miłością oraz innymi problemami „ sercowymi” cieknącymi z otoczenia, mogącymi wywrzeć destrukcyjny wpływ. Na skutek czego staje się zgorzkniała, wyniosła, pamiętliwa, okrutna, niestała.

Na poziomie fizjologicznym: ograniczenie funkcji odpornościowych, problemy z sercem i krążeniem, problemy z oddychaniem, astma oskrzelowa i nadciśnienie, niedociśnienie, dystonia.

Nadmierne uzależnienie od miłości innych osób, w konsekwencji: łatwowierność, obsesje, łatwo taką osobę zranić, obojętność, depresja, niezdolność do dawania miłości i nawet do mówienia o swoich uczuciach z powodu strachu przed porażką, obrzuceniem, egoizm, samotność.

Nadmiernie otwarta ćakra:

Może doprowadzić do skrajności: w jednym przypadku – przewaga nieodwzajemnionej, niszczącej miłości, w drugim- poczucia wszechobejmującej miłości  ( chodzi tu o osoby, które całe swoje życie podporządkowują innym )ewentualnie do  całkowitego egocentryzmu i narcyzmu, w przypadku kiedy osoba jest zajęta wyłącznie samym sobą, całą swoja miłość kieruje na siebie. Kocha siebie kochaną.

Na poziomie organizmu: arytmia serca, dystonia, zaburzenia krążenia, nadpobudliwość, nerwowość.

6

5. Wiśuddha. Ćakra gardłowa

Usytuowana u podstawy szyi.

Kolor: niebieski

Wiśuddha – stanowi centrum woli człowieka, komunikacji ze światem wewnętrznym oraz ludźmi. Odpowiada za płynące informacje, zdolności oraz umiejętności człowieka, natchnienie oraz samorealizację osobowości człowieka. Zdolności usłyszeć siebie oraz innych. Zarządza komunikatywnością, działalnością twórczą, zdolnością negocjacji, samorealizacją, mową, zdolnościami telepatycznymi

Na poziomie organizmu: tarczyca oraz krtań. Kontroluje, reguluje przemianę materii.

Na poziomie psychologicznym: centrum mowy, komunikatywność, autoprezentacja. Te cechy przy pomocy których przedstawiamy siebie światu.

Ćakra związana ze wszystkimi aspektami komunikacyjnymi: własne „ ja” , umiejętność porozumiewania się z innymi, z kosmosem (mam na uwadze kwestie wiary ). Piąta ćakra ujawnia to, w jaki sposób postrzegamy samych siebie, oraz zapewnia bardzo ważną relację pomiędzy dolnymi ćakrami , a ćakrą koronną. Stanowi swoisty pomost pośród naszymi myślami, uczuciami, dążeniami i reakcjami. Jednocześnie przekazuje światu zewnętrznemu zawartość pozostałych ćakr. Dzięki tej ćakrze wyrażamy na zewnątrz cala swoją treść, to, kim w rzeczywistości jesteśmy.

Im bardziej rozwiniętą ćakrę gardłową posiadamy , tym łatwiej przyswajamy i rozpoznajemy pewne informacje, łącznie z tymi o nas samych, płynących z wewnątrz. To centrum energetyczna kształtuje w nas pewne wyobrażenia i sądy, poglądy, oraz odpowiada za porozumiewania się i mowę. Pozwala na wyłonienie qintesencji zagadnienia, rozdzielenie kwestii pierwszorzędnych od drugorzędnych.

Wiśuddha pozwala na transformację naszej energii w energię dźwięku na pośrednictwem strun głosowych. Właśnie, dlatego praktycznie w każdej okultystycznej nauce istniej pojęcie „ zaklęcia”. Dzięki jej pracy powstają wspomniane zaklęcia na zasadzie przekształcenia naszej woli w energię dźwięku.

Cechy zewnętrzne – charakterystyka

Ubierają się tak , aby strój odpowiadał jednemu stylowi, nie mieszają stylów. Może to być ubiór wyprzedzający modę jak również retro, które przypadnie jej do gustu.

 Potrafią „zapodać” samych siebie, poruszają się z wyprostowanymi plecami. Gestykulacja najczęściej skupia się wokół Wiśuddhy – strefy gardła.

Bardzo ważna dla nich jest otoczka towarzysząca spożywaniu posiłków. Najważniejsze aby wszystko wyglądało estetycznie: piękna zastawa stołowa, nienaganny obrus. Konsumują cicho, bezdźwięcznie, z zamkniętymi ustami – marzenie każdej matki z czasów naszego dzieciństwa.

Mowa literacka, nie zawierająca wyrazów zakłócających harmonię wypowiedzi, brak wyrazów –pasożytów, nie ma mowy o wulgaryzmach. Odnosi się wrażenie , że osoby tego typu „ upajają się” brzmieniem własnego głosu.

Perfekcjoniści w każdej cali, na każdej płaszczyźnie.

Oznaki osłabionej, nieukształtowanej ćakry

Zaburzenie wywołuje anginę, katary, choroby płuc, jąkanie się, zaburzenia mowy, wady wymowy, zapalenie oskrzeli, tarczycy, bóle gardła, zębów, szczęki, twarzy, osłabienie.

•         Trudna ( ciężka) starość

•         Małomówność, oziębłość

•         Niepokój wewnętrzny, blokujący wyrażanie własnych emocji, uczuć

•         Podświadomy kompleks niższości

•         Płochliwość, niewyraźna mowa, jąkanie się, inne problemy artykulacyjne

•         Zanik głosu, suchość w gardle ( „skrzypiący głos” )

•         Nerwowość

•         Kompletny brak gestykulacji oraz mimiki w trakcie rozmowy

•         Częste oraz głębokie depresje, wycieńczająca bezsenność

•         Spadek lub przybieranie na wadze

Bardzo często wśród osób z zablokowaną ćakrą gardłową możemy spotkać takie, które desperacko, fanatycznie czczą tradycję, boją się zmiany miejsca zamieszkania, pracy lub jakiejkolwiek odmiany sytuacji życiowej.

Nadmiernie otwarta ćakra:

Najczęściej są to osoby zbyt emocjonalne i gadatliwe. Ciągle mówią, nie słuchając przy tym współrozmówcy. Usiłują zwrócić na siebie uwagę po przez nieustannie  płynący potok słów. Innymi słowy, manipulują innymi ludźmi. Będąc osobami niezbyt pewnymi siebie, nie mogą pozwolić sobie na to, aby w oczach innych wyglądać na  kogoś słabego. Usiłując dokonać rzeczy niemożliwych aby tylko zatuszować ten defekt. Pragną wyglądać na  pewnych siebie. Nie zawsze trafna ,notoryczna ironia ( spowodowana brakiem pewności siebie), teatralność, przesadna gestykulacja, fantazjowanie, konfabulacja, mania wielkości, zamiłowanie do sporów.

7

6. Adźńa. Czołowa ćakra                                                                             

Trzecie oko. Mieści się w centrum czoła , nieco nad brwiami.

Kolor: indygo, granat

Bierze udział w sytuacjach dotyczących relacji międzyludzkich. Kiedy sprawa dotyczy przekazania własnej woli oraz postrzegania sytuacji, a tak za przejęcie punktu widzenia, w postrzeganiu wydarzeń, przez inną osobę. Wzmaga intelekt, koncentrację, zdolność realizacji pomysłów w rzeczywistości.

Zarządza szeroka gam zdolności intelektualnych, pamięcią, silą woli, wiedzą. Właśnie dzięki tej ćakrze mamy możliwość „ podłączyć się” do własnej podświadomości, intuicji, zrozumieć wszechświat, odebrać przekaz niewerbalny. Ponosi odpowiedzialność za równowagę pomiędzy dwoma półkolami mózgu, prawą a lewą, to znaczy za zrównoważenie intuicji, emocji i mistycyzmu, rozumu i logiki. Odpowiada za fizyczną harmonię człowieka, zdolność do koncentrowania się, spokój wewnętrzny oraz mądrość. Kieruje wolą, spostrzeżeniami, obrazami mentalnymi.

Na poziomie fizjologicznym ćakra wiąże się z przysadką mózgową, odpowiedzialnej za wytwarzanie hormonów, z „trzecim” okiem i głową, więc w zależności od tego, czy zmniejsza się lub zwiększa swoją funkcję odpowiednio zmniejsza się lub zwiększa produkcja hormonów. W obydwu przypadkach, prowadzi to do poważnych chorób.

Prawidłowo ukształtowania Adźńa sprzyja rozwinięciu intuicji. Otwarcie tej ćakry (w pozytywnym znaczeniu) możemy zaobserwować jedynie u nieznacznej ilości osób ze względu na to, iż jej otwarcie jest bezpośrednim skutkiem duchowego rozwoju człowieka. Nie ma istotnego znaczenia w jak wielkim stopniu jest „ otwarta” , znaczenie ma jedynie jej harmonijna (sprawna) praca (działanie), pozwalające osobie na rozwój umiejętności koncentracji, posiadanie dobrze rozwiniętej intuicji, jasnowidzenie, widzenie wewnętrzne, zdolność przeczuwania.

Cechy zewnętrzne – charakterystyka

W doborze ubrania sugerują się przydatnością stroju do panowaniem nad ciałem. Obiór idealnie dopasowany , szyty na miarę, w kolorze czarnym bądź granatowym.

Chodząc sprawiają wrażenie jak by odpychały się od ziemi palcami stóp, w tym czasie tak jak by znajdowały się w stanie swobodnego spadania.

W trakcie rozmowy, w celu doprecyzowania treści myślowych zdecydowanie łączą intonację, zmianę sensów z ruchami głowy.

Jedzą podnosząc łyżkę do ust, a nie schylając głowy do łyżki.

Dążą do osamotnienia się, kierują się skomplikowanymi schematami życiowymi.

Akcentują uwagę na pytaniach, : „ po co?” i „ dlaczego?”

W piśmie używają dużo skrótów. Skracając – uruchomiają myślenie, podobnie jak później, odczytując- aktywują go.

Podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych często liczą ilość wykonywanych podejść. Tak na przykład, leżąc na podłodze, robiąc „ brzuszki” często zamykają ręce z tyłu głowy w ten sposób ćwiczą mięśnie brzucha, nie głowy. Same ćwiczeni zwykle wykonują zatrzymując lub zmieniając oddech w ten sposób „ podsycając” Adźńę.

Zablokowanie Adźńy może doprowadzić do :

•         Życia w zupełności podporządkowanego wartościom fizycznym i materialnym

      •          Do zaprzeczenia, stad całkowitej rezygnacji z wszystkiego co tylko na pierwszy rzut oka wydaje się irracjonalne, w wyniku czego traci zainteresowanie do sztuki, kultury, nauki, braku refleksji oraz dociekliwości

•         Nadmiernej rezygnacji z prawd duchowych ze względu na im eteryczność, ( czyli powstałych wyłącznie na wyobrażeniu  i fantazjach)

•         Do instynktu stadnego, przypadek, w którym akceptowane jest wyłącznie zdanie dominującej większości społeczeństwa.

Na poziomie fizjologicznym: bezsenność, migreny, zaburzenia pamięci, głuchota, zaburzenia krążenia w mózgu, nowotwory mózgu, bóle w odcinku szyjnym i innych kręgosłupa.

Nadmiernie otwarta ćakra:

•         Nadmiernym „ mądrzeniem się” na każdy temat

•         Mistycyzmu, fantazjowaniu, utraty kontaktu z rzeczywistością

•         Nie akceptacji zwyczajnych ludzkich radości w rzeczy materialnych

•         Wyniosłości, nadmiernej pewności siebie oraz własnej wyjątkowości intelektualnej

•         Pośród takich osób nierzadko spotkamy podrywaczy i kusicielki. Często są rozdarci i targani przez wątpliwości, w wyniku czego może dojść do odizolowania samoistnego jak również ambulatoryjnego.

8

7. Sahasrara . Ćakra korony

Znajduje się nieco nad szczytem głowy, w miejscu, w którym u niemowlaków możemy zaobserwować ciemiączko.

Kolor: Lśni różnymi kolorami, wśród których dominują: fiolet, biel, srebrny, złoty.

Nazywana jest Lotosem o tysiącu płatków, ćakrą korony, ponieważ tysiące płatków- promieni, skierowanych ku górze, tworzy coś na podobieństwo korony nad głową. Jest odpowiedzialna za duchowy aspekt istnienia ludzkiego, jego związek z wszechświatem. Za jej pośrednictwem do systemu energetycznego człowieka wpływa Centralny Potok Energetyczny, a opuszcza za pomocą ćakry Muladhara ( pierwszą ćakrę) wypływając do Ziemi.

Sahasrara odpowiada za więź z najwyższą świadomością, za zdolność odbierania boskiej i kosmicznej idei, oraz zdolność przyłączania się do najwyższej wiedzy, światłu i miłości wszechświata. Istotny jest tu aspekt duchowy, religijny ściśle rozpatrywany w związku z witalnością człowieka.

Właściwości siódmej ćakry nie są do końca zbadane. Nie mniej warto przyjąć do wiadomości, że  ćakra ta rzadko kiedy bywa otwarta w sposób naturalny .Jest stopniowe otwieranie się spowodowanie jest  stopniowym rozwojem duchowym człowieka zarówno jak harmonijnym funkcjonowaniem wszystkich pozostałych czakr .

Wszelkie dysfunkcje ćakry korony prowadzą do zaburzeń nerwowych , w tym może dość do stwardnienia rozsianego , bólów głowy, migreny . Ta ćakra nigdy nie jest zbyt aktywna (lub otwarta ) , natomiast w wyniku z nieostrożnych manipulacji jej harmonijnej pracy może być zostać uszkodzona . W wyniku, czego, osoba może czuć się odcięta od świata rzeczywistego , traci świadomość swojego ego , zaczyna mieć tendencje do delirium. Może dojść do różnorodnych uzależnień, między innymi od narkotyków, alkoholu i in. Zagrożenia schizofrenią , jest szaleństwem . Niekiedy dochodzi do całkowitego wyeliminowania poczucia zagrożenia lub strachu, a wtedy konsekwencje tych zjawisk mogą być szczególnie niebezpieczne .

Przy zablokowanej ćakrze korony powstaje paniczny lęk przed śmiercią . Aby zrekompensować sobie ten stan, taka osoba stara się „zapomnieć o leku” poszukując dodatkowych zajęć, pasji.

 

Źródło: http://www.geekweek.pl/aktualnosci/19650/cakry—miejsca-mocy-w-ciele-czlowieka

Dodaj komentarz