Naukowcy odkryli cząsteczkę, która możne zniszczyć komórki nowotworowe i pozostawić zdrowe komórki nietknięte

Naukowcy z Uniwersytetu w Huddersfield jako pierwsi dokładniej zbadali cząsteczkę, która może zniszczyć komórki nowotworowe bez uszkodzenia zdrowej tkanki. To odkrycie otwiera przestrzeń dla nowych, wysoce skutecznych terapii antynowotworowych, wolnych od poważnych efektów ubocznych.

Te przełomowe badania zostały opisane w jednym z naukowych czasopism medycznych. Zespół badawczy pod kierownictwem doktora Nikolaosa Georgopoulosa odkrył i opatentował terapię antynowotworową, która wykorzystuje unikatowe właściwości wspomnianej cząsteczki, białka CD40. Kolejny etap to zabezpieczenie funduszy na testy kliniczne.

Doktor Georgopoulos jest specjalistą w zakresie leczenia nowotworów. Badania nad CD40 prowadzi od prawie 16 lat. „W 2002 roku po raz pierwszy zauważyliśmy, że cząsteczka CD40 to wyjątkowy członek rodziny receptorów TNF” – mówi. „Wiele białek z tej grupy przyczynia się do śmierci komórki. Ale CD40 jest szczególne. Zabija tylko komórki nowotworowe, omijając zdrowe”.

Kluczowym okazało się zrozumienie tych nadzwyczajnych właściwości CD40, z ich olbrzymim potencjałem w zakresie terapii antynowotworowej. Lata badań pozwoliły rozwiązać tę zagadkę. „Terapie antynowotworowe, takie jak chemioterapia czy radioterapia, prezentują podejście „uderz tak mocno, jak to możliwe i zabij komórki nowotworowe”. Ale w takiej sytuacji uszkadza się też zdrowe komórki. Pojawiają się efekty uboczne” – kontynuuje doktor Georgopoulos. „Wyglądało no to, że białko CD40 jest bardzo dobre w eliminowaniu komórek nowotworowych. Dlatego zdecydowaliśmy się poddać je obserwacji i sprawdzić, jak zachowuje się na poziomie cząsteczkowym. Jeśli zrozumiemy, jak działa i co jest w nim takiego szczególnego, możemy stworzyć nasz własny sposób walki z nowotworem. Obecnie wiemy już, dlaczego to białko może zabijać komórki nowotworowe i dlaczego pozostawia zdrowe komórki nieuszkodzone”.

Komórki nowotworowe rozmnażają się poprzez ciągły podział. To stawia je pod dużą presją, ale równocześnie rozwinęły one w sobie pewne ochronne właściwości, które umożliwiają ich przetrwanie. CD40 pozbawia je tej ochrony, skutkiem czego umierają. Zdrowe komórki, które nie znajdują się w stanie tak zwanego „stresu oksydacyjnego”, pozostają nietknięte.

Doktor Georgopoulos i jego współpracownicy na Uniwersytecie w Huddersfield dokonali tego odkrycia, ponieważ nie ograniczali się wyłącznie do badań nad komórkami nowotworowymi. Sprawdzali także, jak na CD40 reagują zdrowe oraz zmodyfikowane (parazłośliwe) komórki. Dzięki temu udało im się przeprowadzić symulację procesu karcynogenezy – powstawania raka.

Zespół pracował również nad metodą zastosowania CD40 w terapii dożylnej, szukając najlepszego sposobu na użycie cząsteczki. Odkrycie zostało opatentowane, a uniwersytet sprawdza możliwości jego komercjalizacji. W tym celu założono firmę tymczasowo zwaną ThanatoCure. „Thanatos” to greckie słowo oznaczające “śmierć”, odnoszące się tutaj do śmierci komórek. „Cure” to z angielskiego „leczyć, uzdrawiać”.

Zaawansowane rozmowy toczą się z przedsiębiorstwem, które specjalizuje się w rozwoju innowacyjnych terapii antynowotworowych. Badacze mają nadzieję, że firma zapewni fundusze w wysokości 900 000 funtów na testy kliniczne, podczas których pacjenci mogliby zostać poddani nowej terapii. Przewiduje się, że pierwsze próby mogłyby się odbyć już pod koniec roku 2017.

Źródło: medicalxpress.com