Naukowcy twierdzą, że rozpoczynanie pracy przed 10.00 może być porównywalne do średniowiecznych tortur

Według dr Paula Kelley’a, wybitnego naukowca z Uniwersytetu Oksfordzkiego, konieczność wstawania i wychodzenia do pracy przed 10.00 rano jest najbardziej popularną formą współczesnych tortur.

Zegar biologiczny i tzw. rytm dobowy, to swego rodzaju wewnętrzne oscylatory, wyznaczniki biologiczne dyktujące sposób w jaki funkcjonuje nasze ciało. Te genetycznie zaprogramowane cykle regulują nasze pojęcie czasu, funkcjonowanie mózgu, poziom energii i produkcję hormonów.

Dlatego też, zbyt wczesne budzenie się i rozpoczynanie pracy przed godziną 10.00 katuje nasze ciało i zaburza jego wewnętrzną harmonię i równowagę.

Dr Kelley wyjaśnia:

“Nie możemy zmienić naszego 24-godzinnego rytmu. Nie da się wyuczyć ciała do wstawania o określonej porze…twoja wątroba i serce mają swoje wzorce funkcjonowania, a ty prosisz je by poczekały ze dwie, trzy godziny.”

Na początku XX wieku, kiedy wprowadzono ośmiogodzinny dzień pracy, a fabryki funkcjonowały 24/7 – nikt nie brał pod uwagę zegara biologicznego naszego ciała.

W wyniku czego, dr Paul Kelley stwierdza:

“Jest to ogromnie obciążające dla systemów naszego ciała, ponieważ naruszamy jego fizyczne, emocjonalne i wydajnościowe systemy.“

Potem dodaje:

Pracownicy powinni rozpoczynać pracę ok 10.00 rano. Nie powinno się startować przed (9.00) aż do ukończenia 55 roku życia, inaczej pracownicy są znużeni brakiem wystarczającej ilości odpoczynku. Żyjemy w społeczeństwie pozbawionym snu i jest to problem o wymiarze międzynarodowym. Wszyscy cierpią, a przecież nie muszą.”

 

Nawiązując do The Telegraph:

“Tylko jeden tydzień, w którym  każdej nocy śpimy mniej niż 6h, prowadzi do 711 zmian w sposobie w jakim funkcjonują nasze geny.”

Kelley uważa, że drobna zmiana godziny, którą rozpoczynamy pracę może drastycznie podnieść jej efektywność. Odnosząc się do LiveLoveFruit:

Zarówno Dr Kelley jak i inni neurobiolodzy podkreślają znaczenie jakie ma świadomość tego jak funkcjonuje nasze ciało w różnym wieku, zwłaszcza jeśli chodzi o cykle snu. Twierdzą oni, że deprywacja snu zaczyna się w wieku dojrzewania, z racji tego, że nastolatki są biologicznie uwarunkowane do zasypiania około godziny dwunastej. W następstwie czego są zwykle “nieprzytomni” do godziny 10.00 rano. Dzięki temu, że godziny otwarcia szkół są dostosowane do grafika, zgodnie z którym konieczne jest wstawanie wczesnym rankiem, nastolatkowie tracą tygodniowo około 10 godzin snu. Dodatkowo, fakt, że nastolatki mają zwyczaj siedzenia do późna w weekendy, sprawia, że ich organizmy muszą nieustannie dostrajać się do trybu “wcześnie do łóżka” i “wcześnie wstać”. Taki cykl jest skonstruowany dla osób powyżej 55 roku życia, na pewno nie dla młodzieży.”

 

Tak więc, jeśli postanowimy wcielić tego typu zmiany w obszary, które składają się na model  nowoczesnego społeczeństwa, możemy spodziewać się, że ludzie staną się bardziej produktywni, szczęśliwsi, zdrowsi, pełniejsi energii, nie będą też permanentnie zmęczeni, zestresowani i uzależnieni od kawy.

 

Źródło: healthyfoodhouse

Tłumaczenie: Joanna MM

Dodaj komentarz