Kawa nie szkodzi, nawet w dużych ilościach. Nowe badanie brytyjskich naukowców

Kawa jest jednym z najbardziej popularnych napojów na świecie. Miliony osób rozpoczyna swój dzień od gorącej filiżanki tego napoju. Przez wiele lat uważana była za używkę, która może wywołać wrzody żołądka czy choroby serca i odradzano picie dużych ilości tego wywaru.

W ciągu ostatniej dekady zmieniła się jednak opinia o kawie. Odkryto jej dobroczynne działanie na umysł, uznano że picie kawy chroni przed miażdżycą, zmniejsza ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i Parkinsona, a także ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Może chronić przed rakiem wątroby, macicy, gruczołu krokowego, a także rakiem jelita grubego. Innymi słowy – picie kawy pozwala żyć dłużej.

Najwięcej kontrowersji budził wpływ kawy na układ krążenia. Doniesienia naukowców były sprzeczne i budziły niepokój. Za rozwikłanie tego problemu zabrali się ostatnio naukowcy z Queen Mary University w Londynie. Wyniki badań ucieszą każdego kawosza. Można wypić nawet 25 filiżanek kawy dziennie i nie ucierpieć na zdrowiu.

W badaniu wzięło udział niemal osiem i pół tysiąca osób. Poddano ich najpierw dokładnym badaniom lekarskim, aby ocenić stan zdrowia, przede wszystkim układu krążenia. Uczestnicy badania informowali też naukowców o ilościach wypitej kawy. Następnie zostali podzieleni na trzy grupy. W jednej znaleźli się ci, którzy pili kawę okazjonalnie, w drugiej grupie zebrano osoby, które wypijały do trzech filiżanek kawy dziennie, a w trzeciej zebrano miłośników kawy, wypijających większe ilości tego napoju. Rekordzista spożywał 25 filiżanek kawy dziennie. Kolejne badania lekarskie pokazały, że w żadnej z grup kawa nie poczyniła szkód w układzie krążenia, nawet u tych, którzy wypijali jej dużo. Jednak średnia wyniosła pięć filiżanek dziennie i to taka ilość wydała się badaczom rozsądna. W przyszłych badaniach chcą się skupić na tej grupie konsumentów kawy.

Kofeina nie tylko w kawie

Pijąc kawę, rzeczywiście możemy sobie pomóc. Zawiera bowiem kofeinę, która stymuluje układ nerwowy i podnosi sprawność umysłu, a także wzmacnia ciało. Kofeina znajduje się jednak nie tylko w kawie, lecz także w herbacie, kakao, coca-coli, w napojach energetyzujących. Zwykle w filiżance kawy wypijamy 75-80 mg kofeiny. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) uznał, że dzienne spożycie kofeiny w wysokości 400 mg dziennie jest korzystne dla zdrowia i jest zalecane jako element zbilansowanej diety. Przeliczając tę ilość na filiżanki kawy, dochodzimy do pięciu. Z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to dzieci oraz kobiet w ciąży, którym nadmiar kawy może zaszkodzić. Należy też pamiętać, że kofeina działa na każdą osobę nieco inaczej.

Źródło: MedicalNewToday

 

2 thoughts on “Kawa nie szkodzi, nawet w dużych ilościach. Nowe badanie brytyjskich naukowców

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: