Dlaczego ludzie lubią współzawodnictwo? O rywalizacji w erze cyfrowej
Współzawodnictwo od zawsze było motorem napędowym postępu, na bardzo wielu płaszczyznach. Tyczy się to rywalizacji pomiędzy państwami, lokalnymi społecznościami czy firmami, w tym również globalnymi korporacjami.
Osobną kategorię współzawodnictwa stanowi rywalizacja sportowa. W dzisiejszych czasach ma ona bardzo duże znaczenie, tym bardziej że za sprawą Internetu rywalizować możemy z ludźmi z całego świata. Nie powinno więc dziwić się, że coraz większą popularnością cieszą się turnieje e-sportowe. Właśnie na tej dyscyplinie chciałbym się skupić w tym artykule.
E-sport – arena cyfrowej rywalizacji
Sport elektroniczny to dziedzina sportu, która skupia się wokół rozgrywek w gry komputerowe. Po latach dyskryminacji obecnie jest coraz częściej rozpoznawalna jako pełnoprawna dyscyplina sportowa.
W sieci można śledzić relacje z najważniejszych turniejów. W serwisach bukmacherskich i kasynach, takich jak Energy Kasyno można natomiast obstawiać zakłady na najważniejsze wydarzenia w świecie sportu elektronicznego.
Poniżej kilka faktów na temat branży e-sportowej i jej obecnych zasięgach w globalnej społeczności:
-
Całkowita wartość branży e-sportowej w 2024 roku przekroczyła 2,39 miliarda dolarów.
-
Największym rynkiem są obecnie Stany Zjednoczone (1,07 mld USD). Tuż za tym krajem plasują się Chiny.
-
W samym USA jest 3530 aktywnych e-sportowców.
-
Liczba widzów e-sportu do 2025 roku przekroczy 640 milionów. Połowę z nich stanowić będą oddani fani.
-
Większość widzów oglądających streamy z zawodów e-sportowych pochodzi z Azji i rejonów Pacyfiku. Aż 40% fanów pochodzi z Filipin i Chin.
-
Najlepiej zarabiający e-sportowiec, Johan „N0tail” Sundstein, zarobił na turniejach ponad 7 milionów dolarów.
Jakie gry cieszą się największą popularnością? Gdzie można liczyć na największe wygrane? Wreszcie, kim są najlepsi e-sportowcy na świecie? Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej na ten temat.
Najpopularniejsze rozgrywki e-sportowe
Chociaż rynek gier wideo nie jest ograniczony wyłącznie do gier, w których rywalizują e-sportowcy, to jednak zajmują one szczególne miejsce w branży. Do najbardziej cenionych i medialnych gier, w których toczona jest rywalizacją należą ogólnie rzecz biorąc 3 tytuły:
-
Counter-Strike 2 (CS2),
-
League of Legends (LoL),
-
Defence of the Ancient 2 (DoTA 2).
To właśnie streamy z tych gier cieszą się największą popularnością. Mają one również największe zaplecze sponsorskie, a pule nagród w największych turniejach często liczone są w milionach dolarów. Sprawdźmy, co wyróżnia wspomniane tytuły i poznajmy ich największe turnieje i ikony ich scen.
Counter-Strike 2
CS2 to najnowsza odsłona kultowej serii taktycznych strzelanek pierwszoosobowych – tzw. FPS. Pierwsza gra w serii powstała przeszło 20 lat temu na bazie innej kultowej strzelanki – Half Life. Seria Counter-Strike ma ogromną rzeszę fanów, również w Polsce. Popularność wynika w dużej mierze z sukcesów niegdyś znakomitego polskiego składu organizacji Virtus.Pro.
Dzięki dynamicznej rozgrywce, wymagającym mapom i dużej liczbie broni, CS2 zdobył ogromną popularność wśród graczy i organizatorów turniejów. Do największych eventów w kalendarzu imprez należy coroczna impreza Intel Extreme Masters w katowickim Spodku. Inne istotne turnieje to m.in. Blast Premiere oraz IEM w Kolonii.
Największymi gwiazdami sceny CS2 są tacy zawodnicy jak Oleksandr „S1mple” Kostyliev, Mathieu „ZywOo” Hebault oraz Nikola „NiKo” Kovacs.
League of Legends
League of Legends należy do zdecydowanie najpopularniejszych gier typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) na świecie. Rozgrywka jest prosta – gracze będący częścią dwóch rywalizujących zespołów kontrolują unikalne postaci i współpracują ze swoją drużyną, aby zniszczyć główną strukturę przeciwnika. LoL cieszy się ostatnią coraz większą popularnością za sprawą netfliksowej produkcji Arcane. Same turnieje przyciągają setki tysięcy widzów na całym świecie. Największym wydarzeniem w kalendarzu jest turniej Worlds – oficjalne mistrzostwa świata.
Do największych gwiazd w LoL-a należą Koreańczyk Lee „Faker” Sang-hyeok, Chorwat Luka „Perkz” Perković oraz Duńczyk Rasmus „Caps” Borregaard Winther.
Defence of The Ancient
Dota 2 to kolejna popularna gra MOBA, która powstała w 2013 roku jako modyfikacja słynnej gry strategicznej czasu rzeczywistego – Warcraft III. Gra ta charakteryzuje się wysokim poziomem złożoności. Największą rolę odgrywają w niej postaci, których znajomość niezbędna jest osiągania sukcesów w trakcie rywalizacji.
Najbardziej prestiżowym turniejem w kalendarzu DoTA 2 jest The International. Jest to jeden z najbardziej kasowych turniejów e-sportowych na świecie – jego pula nagród w 2024 roku wyniosła blisko 3 miliony dolarów.
Do największych gwiazd sceny DoTA 2 należy zaliczyć m.in. wspomnianego wcześniej „N0Taila”, a także Ukraińca „Miracle” i Chińczyka „Ame”.
Współzawodnictwo w erze cyfrowej
CS2, LoL i Dota 2 to tylko wierzchołek góry lodowej w świecie e-sportu i cyfrowej rywalizacji. Każda z tych gier ma swoją unikalną atmosferę, wymagające mechaniki i ogromną społeczność fanów. Dzięki ciągłemu rozwojowi i rosnącej popularności ta dyscyplina stała się zjawiskiem wręcz kulturowym, które przyciąga uwagę milionów ludzi na całym świecie.
Należy spodziewać się, że w najbliższych latach rywalizacja ta wejdzie na jeszcze wyższy poziom i że, wzorem choćby piłki nożnej, coraz więcej młodych ludzi będzie próbowało dołączyć do grona e-sportowców. Z racji rosnącej popularności tej szeroko pojętej dyscypliny, liczba profesjonalnych graczy, organizacji i turniejów również będzie coraz większa.