Od hobby do stylu życia: jak gry stają się kluczową częścią polskiej kultury
Gry elektroniczne mają ogromny wpływ na współczesne społeczeństwo w Polsce, gdyż są uważane za formę „ucieczki od rzeczywistości”, a zatem wywierają ogromny wpływ na człowieka. Przy czym wpływ ten jest zarówno pozytywny, z racji bycia czynnikiem zachęcającym do uczenia się i rozwoju bodźców poznawczych, np negatywnych, jak uzależnienia i problemy zdrowotne, takie jak siedzący tryb życia, zmęczenie fizyczne i psychiczne.
Gry są częścią ludzkiej kultury od tysięcy lat. Od starożytnych gier planszowych po współczesne gry wideo oraz hazardowe dostępne na przykład w XonBet, gry zawsze odgrywały ważną rolę w naszej kulturze. W tym artykule przyjrzymy się kulturze gier w Polsce i jej ewolucji na przestrzeni czasu.
Historia gier
Historia gier sięga tysięcy lat wstecz. Najwcześniejsze dowody grania w gry znaleziono na stanowiskach archeologicznych w Azji Zachodniej, datowane są na około 5000 lat temu. Do tych starożytnych form rozrywki zaliczały się gry planszowe, takie jak senet w Egipcie oraz gry w kości i backgammon w Mezopotamii.
Wraz z rozwojem technologii powstały nowe rodzaje gier. W średniowieczu gry karciane stały się popularne w Europie, a chińska gra planszowa xiangqi przekształciła się w znaną obecnie grę w szachy. Równie popularne stały się pod koniec XIX wieku gry hazardowe, jak na przykład:
-
ruletka,
-
poker,
-
blackjack,
-
automaty slotowe,
-
czy bakarat.
Wraz z pojawieniem się komputerów i gier wideo kultura gier ewoluowała jeszcze bardziej. Pierwsze gry komputerowe pojawiły się w latach pięćdziesiątych XX wieku, ale dopiero w latach siedemdziesiątych popularne stały się gry zręcznościowe i konsole do gier. Od tego czasu gry wideo stały się jednym z głównych filarów kultury „growej”.
Nowoczesna kultura gier wideo w Polsce
Obecnie kultura gier jest jedną z największych na świecie i skupia miliony graczy na całym świecie. Gry wideo są szczególnie popularne wśród młodych ludzi – ponad połowa graczy w Polsce jest w wieku poniżej 35 lat.
Nowoczesną kulturę gier charakteryzuje różnorodność dostępnych gier. Od przygodowych gier akcji po gry symulacyjne i gry RPG – istnieje ogromna różnorodność gier dostępnych dla graczy w każdym wieku i o każdym poziomie umiejętności.
Co więcej, współczesna kultura gier jest naznaczona przez społeczność graczy. Gry wideo często mają tryby dla wielu graczy, umożliwiające graczom z całego świata wspólną zabawę online. Stworzyło to globalną społeczność graczy, w której gracze łączą się i rywalizują ze sobą.
Współczesna kultura gier wykracza także poza gry wideo. Gry planszowe, karciane i RPG są nadal popularne, zwłaszcza wśród starszych graczy. Istnieje również kultura gier sportowych, obejmująca konkursy i turnieje organizowane na całym świecie.
Znaczenie kultury gier i graczy
Kultura „gamingowa” jest ważna z kilku powodów. Po pierwsze, gry są popularną formą rozrywki, która pomaga ludziom zrelaksować się i dobrze się bawić. Gry mogą również pełnić funkcję edukacyjną, uczyć umiejętności, takich jak rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie.
Ponadto gry są ważnym źródłem miejsc pracy i dochodów. Branża gier jest jedną z największych na świecie, zatrudniającą miliony ludzi na całym świecie i generującą miliardy pieniędzy.
Ponadto gry elektroniczne są dziś jedną z największych form odwrócenia uwagi i ucieczki od rzeczywistości, coraz częściej napędzającą branżę produkcji gier. Różnorodność form rozrywki w tej branży udostępnia widzowi to, co chce zobaczyć, czyli konkretną grę odpowiadającą osobowości gracza i może narazić go na gry o tematyce pozytywnej; które pomagają w rozwijaniu umiejętności takich jak logiczne rozumowanie i praca zespołowa, a także gry o tematyce negatywnej, w których przemoc jest jasno wyjaśniona lub ukryta, jak przekazy podprogowe, a także gry bez przemocy, ale które mogą prowadzić do uzależnienia graczy od gry.
Gry elektroniczne mogą oferować wiele korzyści swoim użytkownikom, pod warunkiem, że wiedzą, jak korzystać z gry w sposób umiarkowany i pozytywny. Gry te zachęcają do szybkiego myślenia, pracy zespołowej, podejmowania decyzji, budowania wartości i postaw.