„Świerszczyk” – najstarszy w Europie magazyn dla dzieci nadal w czołówce najpopularniejszych pism dla dzieci
Magazyn „Świerszczyk” kojarzy chyba każdy. Jest to najstarsze, wychodzące bez przerwy czasopismo dla dzieci w Europie. Ukazuje się od 1 maja 1945 r. i w tym roku świętuje 75-lecie swojego istnienia. Od lipca 2020 r. sprzedaż magazynu „Świerszczyk” weryfikowana jest przez ZKDP – wg najnowszego wrześniowego raportu w pierwszym miesiącu wakacji sprzedano 31 531 egzemplarzy tego magazynu. Tym samym „Świerszczyk” oficjalnie uplasował się na 3 pozycji w segmencie najbardziej popularnych pism dziecięcych na rynku w Polsce. W ciągu siedmiu miesięcy o 20% wzrosła również liczba prenumerat.
- Mimo pandemii, w 2020 roku obserwujemy stały wzrost sprzedaży magazynu „Świerszczyk” – od stycznia do lipca tego roku wyniósł on 19%, przy średniej miesięcznej wynoszącej
32.773 egz. W analogicznym okresie 2019 roku liczba ta wynosiła 27.518 egzemplarzy. Warto przy tym zauważyć, że w odróżnieniu od innych czasopism dla dzieci z zestawienia ZKDP nie dodajemy do „Świerszczyka” żadnych gadżetów, mających stymulować wzrost popytu. „Świerszczyk” wygrywa jakością – komentuje w wywiadzie dla portalu admonkey.pl Eliza Amanowicz, dyrektor marketingu w wydawnictwie Nowa Era.
– W tej chwili aż 42% sprzedanych egzemplarzy „Świerszczyka” jest dystrybuowanych w prenumeracie: zarówno indywidualnej, jak i szkolnej. Tylko od stycznia do lipca liczba prenumerat wzrosła o 20% – dodaje Eliza Amanowicz.
Od 2005 roku czasopismo „Świerszczyk” publikowane jest przez wydawnictwo edukacyjne Nowa Era. Wówczas sprzedaż wynosiła zaledwie kilka tysięcy egzemplarzy. Dziś plasuje się na poziomie 32.773 egzemplarzy. Od trzech lat magazyn jest miesięcznikiem (wcześniej wydawany jako dwutygodnik), a jego objętość zwiększyła się z 32 do 52 stron. Szata graficzna pisma została odświeżona, a każdy numer zawiera także edukacyjną grę planszową, stanowiącą integralną część magazynu.
- Cały czas dbamy o zawartość merytoryczną „Świerszczyka”. Współpracują z nami najlepsi polscy twórcy dla dzieci. Dzięki temu czytelniczki i czytelnicy co miesiąc otrzymują wyjątkowe czasopismo, zawierające premierowe wiersze i opowiadania, teksty wspomagające naukę czytania oraz zadania logiczne, krzyżówki, łamigłówki. A wszystko to w niepowtarzalnej, zachwycającej szacie graficznej. Zaufanie rodziców procentuje – kolejne pokolenie Polaków czerpie radość ze spotkań ze znakomitą polską literaturą i grafiką – mówi Małgorzata Węgrzecka, redaktor naczelna magazynu „Świerszczyk”.
Wydawnictwo Nowa Era przeprowadziło badania jakościowe, z których wynika, że „Świerszczyka” kupują świadomi rodzice, którym zależy na dostarczaniu dzieciom wartościowych materiałów, stymulujących rozwój i kształtujących różnorodne kompetencje. Wspólna lektura rodziców i dzieci to element rodzinnego rytuału budującego więzi i wzmacniającego poczucie bliskości. Naturalnymi ambasadorami pisma są również nauczyciele przedszkolni oraz edukacji wczesnoszkolnej. To dla nich powstają specjalne scenariusze lekcji z wykorzystaniem treści z magazynu. W prenumeracie szkolnej kupowanych jest ok. 4.000 egzemplarzy tytułu miesięcznie.
Magazyn dla dzieci „Świerszczyk” jest najstarszym w Europie czasopismem dla dzieci, które wydawane jest nieprzerwanie od 75 lat. Jest to miesięcznik literacko-edukacyjny, skierowany do dzieci w wieku 5-9 lat. „Świerszczyk” harmonijnie łączy różnorodne formy literackie i aktywności ze świata matematyki, a całość podporządkowana jest realizacji celu, jakim jest nauka poprzez zabawę.
Magazyn kształtuje hierarchię wartości, pomaga w nauce czytania, uczy kojarzenia faktów, porównywania i wnioskowania, rozwija zdolności matematyczne, logiczne myślenie i spostrzegawczość, uczy właściwej interpretacji treści, pomaga trenować pamięć. Teksty, aktywności i ilustracje są dziełem najlepszych polskich autorów i ilustratorów.