fbpx

Pociągi do Zakopanego pojadą szybciej niż Luxtorpeda w 1936 roku!

Z dniem 10 marca zostanie wprowadzona wiosenna aktualizacja rozkładu jazdy pociągów. W ramach tej zmiany, PKP Intercity zapowiada znaczące skrócenie czasu przejazdu na wielu trasach, w tym na szczególnie interesującym odcinku z Krakowa do Zakopanego. Po wieloletnich remontach kolej na tej trasie ma działać szybciej niż kiedykolwiek od czasów, gdy w 1936 roku rekord prędkości ustanowiła Luxtorpeda.

Pociągi ponownie zaczęły kursować do Zakopanego 22 grudnia minionego roku, po długotrwałych pracach remontowych. Aktualnie czas podróży z Krakowa do podnóża Tatr wynosi od 2 godzin i 30 minut do 2 godzin i 40 minut, ale od marca ma to ulec zmianie.

Według ogłoszenia PKP Intercity, od 10 marca najszybsze pociągi między Krakowem a Zakopanem będą pokonywać trasę w czasie zaledwie 2 godzin i 17 minut w jedną stronę, i 2 godziny i 14 minut w drugą, bijąc tym samym rekord ustanowiony przez Luxtorpedę w 1936 roku, która trasę Kraków-Zakopane pokonała w czasie 2 godzin i 18 minut podczas testowego przejazdu bez pasażerów.

Nowy rozkład jazdy przewiduje również przyspieszenie na trasie Warszawa-Zakopane, gdzie najszybsze połączenie osiągnie cel w 4 godziny i 44 minuty.

Oprócz tego szybsze połączenia obejmą inne trasy: najszybszy pociąg z Krakowa do Trójmiasta zrealizuje podróż w 4 godziny i 52 minuty, z Warszawy do Gdańska w 2 godziny i 29 minut, z Warszawy do Poznania również w 2 godziny i 29 minut, z Lublina do Warszawy w 1 godzinę i 45 minut, a z Bydgoszczy do Warszawy w 2 godziny i 56 minut. Jakie jeszcze zmiany nastąpią w rozkładzie?

„Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury podpisanym w październiku 2023 roku, pociągi jeżdżące z prędkością 160 km/h mogą być obsługiwane przez jednego maszynistę, a nie jak to było wcześniej przez dwóch. Efektem tej zmiany jest przyśpieszenie pociągów dalekobieżnych i skrócenie czasów przejazdów na niektórych trasach, np. na odcinku Warszawa – Terespol średnie skrócenia czasu przejazdu wyniesie 6 min., podobnie na trasie Lublin – Radom. Natomiast o 4 min. skróci się czas przejazdu między Wrocławiem a Zgorzelcem. Od czerwca skrócenie czasów przejazdów będzie jeszcze bardziej odczuwalne dla pasażerów” – czytamy w komunikacie.

Wyremontowane wagony

„W trakcie obowiązywania marcowej korekty rozkładu jazdy, PKP Intercity wdroży do ruchu z pasażerami 40 wagonów zmodernizowanych przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wagony posiadają sześciomiejscowe klimatyzowane przedziały, w których są gniazdka elektryczne, regulowane fotele oraz działa bezprzewodowy internet. W przedsionkach znajdują się nowoczesne toalety i systemy informacji pasażerskiej. Wagony, dzięki nowym oraz cichym wózkom, mogą poruszać się z prędkością 160 km/h zapewniając komfortową podróż. Włączane będą do pociągów kategorii InterCity, kursujących po całej Polsce” – głosi komunikat PKP IC.

Dodaj komentarz