W Gdańsku otwarto pierwszą stację wodorową NESO
W Gdańsku uruchomiono pierwszą stację wodorową NESO, dedykowaną zarówno autobusom, jak i samochodom osobowym. Na tamtejszych drogach będzie jeździć flota wodorowych NesoBusów. W czwartek zaprezentowano pierwsze zeroemisyjne pojazdy Grupy Polsat i ZE PAK, zamówione przez miasto.
Około godziny 14 odbyło się uroczyste otwarcie stacji tankowania wodorem NESO w Gdańsku przy ul. Jabłoniowej.
W wydarzeniu uczestniczyli właściciel Grupy Polsat Plus i ZE PAK Zygmunt Solorz, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa Piotr Borawski.
Stacja tankowania wodorem w Gdańsku
— Stacja powstała dzięki decyzji prezesa Zygmunda Solorza. Zamiast mówić – działamy. Dokonujemy transformacji energetycznej, ponieważ po agresji Rosji na Ukrainę ta niezależność energetyczna nabrała jeszcze większego znaczenia — mówił Maciej Koński, wiceprezes ZE PAK.
— Jeśli chodzi o zielony wodór, to jesteśmy w awangardzie w Europie, a nawet i na świecie. Jak będziemy produkować dużo taniej, czystej, stabilnej energii, to również będziemy mieć tańszy wodór, czyli również wtedy budujemy niezależność paliwową — dodał.
Koński poinformował, że Grupa Polsat Plus i ZE PAK intensywnie inwestują w tanią i czystą energię, przypominając o otwarciu farmy wiatrowej w Człuchowie.
Stację dla pojazdów osobowych i autobusów wybudowała Grupa Polsat Plus i ZE PAK.
— Z dumą możemy powiedzieć, że jest to jedna z najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych stacji tankowania wodoru na świecie — powiedział Maciej Koński.
Podkreślił, że stacja jest wyposażona w panele fotowoltaiczne i magazyny energii, co czyni ją w dużej mierze samowystarczalną energetycznie.
Jak tankować samochód na wodór?
Tankowanie samochodu wodorowego na stacji zajmuje 3-4 minuty, a jego zasięg wynosi około 650 km. Tankowanie autobusu trwa kilkanaście minut, a jego zasięg to 450 km. Proces tankowania na stacji NESO jest podobny do tradycyjnego – najpierw wybiera się dystrybutor i opłaca transakcję, a następnie napełnia bak.
NesoBusy w Gdańsku
Gdańsk wzbogacił swoją flotę autobusów miejskich o wodorowe NesoBusy. Pierwsze cztery zeroemisyjne pojazdy Grupy Polsat i ZE PAK, które wygrały przetarg, trafiły do miasta. Łącznie będzie ich 10. Już od kwietnia pasażerów woził egzemplarz testowy.
Autobus ma 93 miejsca dla pasażerów, w tym 37 siedzących, a jego zasięg to 450 km. Podczas prezentacji można było wejść do NesoBusów i obserwować tankowanie na nowej stacji.
NesoBus – polski autobus wodorowy
NesoBusy są produkowane w Świdniku przez polską spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, założoną przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Skrót „NESO” oznacza „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze. Pojazdy są zeroemisyjne, napędzane wodorem, najczystszym paliwem na świecie.
Nie emitują żadnych zanieczyszczeń, a wręcz oczyszczają powietrze. Wodór połączony z tlenem w ogniwie paliwowym wytwarza prąd, który zasila silnik elektryczny autobusu. Efektem jest emisja pary wodnej oraz wody destylowanej.
Na pokładzie dostępne są Wi-Fi, internet 5G i możliwość ładowania telefonów.
Stacje wodorowe NESO w Polsce
Od czwartku w Polsce działają trzy stacje wodorowe NESO, wcześniej otwarte w Warszawie i Rybniku. Wkrótce powstaną kolejne w Gdyni, Lublinie i Wrocławiu.
Stacje są przeznaczone zarówno dla autobusów, jak i samochodów osobowych. Tankowanie jest podobne do tankowania na stacji benzynowej. Zatankowanie samochodu zajmuje kilka minut, a autobusu niecały kwadrans. Obecne samochody wodorowe mogą przejechać na jednym tankowaniu ponad 600 km.