Studenci AGH zwyciężyli w zawodach robotów w Australii

Zespół studentów z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej zwyciężył w międzynarodowym konkursie robotycznym Australian Rover Challenge 2025 (ARCh) – poinformowała uczelnia. W zawodach brały udział ekipy studenckie z całego świata, które przeprowadzały symulowaną misję na Księżycu przy pomocy samodzielnie skonstruowanych łazików.

„Zwycięstwo AGH Space Systems w zawodach Australian Rover Challenge 2025 to kolejny ważny moment w historii polskiej technologii kosmicznej. Sukces zespołu to nie tylko uznanie dla niezwykłych umiejętności studentów i studentek AGH, ale także przykład innowacyjności, która może inspirować przyszłe pokolenia inżynierów i naukowców” – zaznaczył rektor AGH, prof. Jerzy Lis.

Członkowie zespołu przyznali, że konkurs postawił przed nimi całkiem nowe wyzwania, wymagając od łazika i operatorów zastosowania dotąd nieużywanych umiejętności. W zawodach uczestniczył drugi łazik planetarny AGH Space Systems – Kalman.

„Jeszcze przed ogłoszeniem wyników zmierzyliśmy się z konkurencją Mapping & Autonomous Task. Była to dla nas bardzo ważna konkurencja, ponieważ jeszcze dzień wcześniej szliśmy równo z zespołem UQ Space (University of Queensland), który miał tylko 4 punkty przewagi nad nami. Jednak dzisiejsze zadania przeważyły o naszej wygranej – Kalman zlokalizował i zidentyfikował wszystkie placardy oraz kostki” – opisał AGH Space Systems.

Dzięki znakomitym osiągnięciom w poszczególnych zadaniach, zespół zdobył przewagę aż 43 punktów nad drużyną z drugiego miejsca. Łącznie AGH Space Systems uzyskał 421.6 na 500 możliwych punktów, zajmując tym samym pierwsze miejsce. Jest to kolejne już ważne zwycięstwo ekipy z Krakowa. W czerwcu 2024 r. drużyna AGH Space Systems z łazikiem Kalman wygrała również zawody University Rover Challenge w Stanach Zjednoczonych.

Australian Rover Challenge jest coroczną imprezą robotyczną organizowaną przez Uniwersytet w Adelajdzie, gdzie studenckie zespoły z różnych krajów konkurują w symulowanej misji księżycowej. Konkurs obejmuje zadania związane m.in. z nawigacją, pozyskiwaniem zasobów oraz budową struktur na imitacji powierzchni Księżyca, testując kompetencje uczestników w zakresie robotyki i technologii autonomicznych.

Dodaj komentarz