Polskie marki podbijają świat. Oto branże, które odnoszą sukcesy za granicą
Polskie przedsiębiorstwa zdobywają coraz większą renomę na zagranicznych rynkach. Od luksusowych jachtów i kosmetyków po nowatorskie okna i modę – rodzime wyroby cieszą się zainteresowaniem w Europie i na całym świecie. Często cenimy cudze produkty, nie dostrzegając potencjału krajowych. Oto polskie firmy i marki odniosły globalny sukces.
Eksport rodzimych produktów w wielu sektorach
Polskie firmy aktywnie zwiększają swoją obecność na rynku międzynarodowym, rozszerzając eksport i rywalizując z globalnymi liderami. Polska jest obecnie największym europejskim eksporterem okien dachowych, a produkty budowlane, meble i rowery sprzedawane są w dziesiątkach krajów.
Istotną rolę odgrywa również sektor spożywczy – Polska dominuje w produkcji jabłek, a nasze pieczarki zajmują aż 30% globalnego rynku.
Sukcesy osiągają także polskie marki modowe i kosmetyczne. Polska wyróżnia się także w kategorii dóbr luksusowych. Doskonałym przykładem są ekskluzywne jachty stoczni Conrad, które trafiają do klientów ze Stanów Zjednoczonych, Bliskiego Wschodu oraz Europy Zachodniej.
Jakość a rozpoznawalność marki
Wielu konsumentów z Zachodniej Europy, Azji czy USA kupuje polskie produkty, nie mając świadomości ich polskiego pochodzenia. Dzieje się tak między innymi dlatego, że przedsiębiorstwa stosują strategie rebrandingu lub produkcji pod markami własnymi międzynarodowych sieci handlowych.
Jednak w niektórych branżach Polska zyskała renomę lidera jakościowego. Dobrym przykładem jest przemysł meblarski. Polska zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem eksportu mebli, którego wartość wyniosła 60 mld zł (ok. 11,5–13,5 mld euro w 2023 roku). Około 80% produkcji trafia na zagraniczne rynki, głównie do Niemiec (33,5%), Czech, Wielkiej Brytanii, Francji oraz USA, gdzie polskie meble cenione są za jakość i konkurencyjne ceny.
Polski sektor energetyczny na świecie
Również polski sektor energetyczny i paliwowy odgrywa kluczową rolę za granicą. PKN Orlen zarządza 3 500 stacjami paliwowymi w Europie Środkowej, przy czym już w 2024 roku aż 45% jego punktów znajdowało się poza Polską. PGNiG prowadzi działalność wydobywczą m.in. w Norwegii, a KGHM należy do czołowych producentów miedzi i srebra na świecie, eksportując swoje produkty do ponad 50 państw, w tym Stanów Zjednoczonych, Niemiec oraz Chin.