Dlaczego neurobiologia zdecydowanie zaleca regularne odwiedzanie plaż?

Fale delikatnie uderzają o brzeg. Promienie słoneczne muskają lekko twarz… Kilometry pozornie niekończącego się piasku łączące się z horyzontem… Brzmi całkiem spokojnie, prawda? Dla wielu z nas zwłaszcza tych, którzy spędzają większość dnia w zamkniętych pomieszczeniach, taka okazja żeby złapać trochę słońca jest bardzo atrakcyjna i potrzebna. Jeśli jednak potrzebujesz więcej powodów, dla których warto wybrać się na plażę, to poniżej znajdziesz informacje o tym jak fale, słońce i piasek mogą poprawić twoje zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne.

 

Korzyści zdrowotne z przebywania na plaży

Popatrzmy najpierw co mówią eksperci. W badaniu opublikowanym w czasopiśmie Journal of Environmental Psychology autor, dr J. Aaron Hipp, ekspert ds. zdrowia środowiskowego, wskazuje na właściwości regenerujące środowiska plaż.

„Badania wykazały, że środowiska naturalne, takie jak plaże i parki nadbrzeżne, lepiej nas regenerują niż siłownie, imprezy rozrywkowe czy zabudowane środowiska miejskie” – powiedział Hipp.

Jego badania idą dalej, sugerując, że potrzebujemy też określonych warunków w tym środowisku plażowym, tak by osiągnąć w pełni pożądany efekt regeneracji i odpoczynku. „Dni o niskiej temperaturze i te podczas odpływu stanowią najbardziej regenerujące środowisko podczas wizyty na plaży” – powiedział. „Ludzie odwiedzający plażę w dzień o 3 stopnie (F) cieplejszy, byli o ok. 30 procent mniej skłonni postrzegać plażę jako regenerującą, w porównaniu z plażowiczami odwiedzającymi plażę w dni chłodniejsze od przeciętnych.”

 

  1. Słońce

Wszyscy wiemy z czym wiąże się zbyt długa ekspozycja na słońce. Jednak promienie słoneczne potrafią przynieść nam też wiele korzyści… Kiedy nasza skóra jest bezpośrednio wystawiona na słońce, nasze ciała wytwarzają witaminę D, element niezbędny pomagający w absorpcji wapnia i budowaniu mocnych kości. Jakaś część witaminy D pochodzi z diety, ale naprawdę spora jej dawka pochodzi właśnie ze słońca. Według Mayo Clinic, zaledwie 10 minut ekspozycji na słońce może zapewnić nam jej dzienną dawkę. Według rady ds. Witaminy D „Twoje ciało jest w stanie wyprodukować od 10 000 do 25 000 IU witaminy D w czasie, w którym twoja skóra zdąży zmienić kolor na różowy”. W jednym badaniu wykazano, że ekspozycja na słońce oferuje też inne korzyści oprócz produkcji witaminy D – w tym wzrost endorfin i możliwe zapobieganie chorobom autoimmunologicznym. Jednak pomimo tych korzyści, uważaj z ekspozycją na światło słoneczne, tak by uniknąć ryzyka zachorowania na raka skóry. Kiedy wychodzisz na słońce dłużej niż kilka minut, pamiętaj, aby nosić odzież ochronną i stosować filtr przeciwsłoneczny o SPF 15 lub wyższej.

 

  1. Piasek

Czy wiesz, że stopy mają więcej gruczołów potowych i zakończeń nerwowych na centymetr kwadratowy niż jakakolwiek inna część ciała? Albo, że chodzenie na boso pobudza je bardziej niż chodzenie w butach?

Chodząc po piasku nie tylko stymulujesz zakończenia nerwowe, ale też wzmacniasz mięśnie stóp, które nie są wykorzystywane tak często, jeśli nosisz buty. Według Martina Zuckera, autora Earthing: The Most Important Health Discovery Ever?  możesz wykształcić lepsze połączenie z Matką Ziemią, jeśli porzucisz buty, jednocześnie czerpiąc istotne korzyści poprawiające twój nastrój. Odpowiednie „uziemienie” jak przekonuje Zucker, ponownie łączy nasze ciała z zawsze obecną energią ziemi, którą współczesny styl życia coraz bardziej ogranicza i coraz mniej docenia. W badaniu skoncentrowanym na bieganiu i chodzeniu po piasku naukowcy odkryli, że chodzenie po piasku wymaga 1,6 do 2,5 razy więcej energii niż po twardej powierzchni. „Nasze mięśnie wykonują więcej pracy mechanicznej podczas biegania lub chodzenia po piasku niż po twardej powierzchni” powiedział współautor badań dr Thierry M. Lejeune, M.D. Jeśli stąpanie po zapadającym się piasku wydaje się zbyt męczące, spróbuj naprzemiennie chodzić lub biegać po bardziej zwartym piasku bliżej wody, gdzie powierzchnia będzie znacznie bardziej ubita.

 

  1. Surfowanie

Woda morska zawiera w sobie wiele różnych minerałów – w tym magnez, potas i jod – mogą one pomóc zwalczać infekcje, działać terapeutycznie i potencjalnie pomagać ciału się leczyć i detoksykować. Pływanie wiąże się ze zmniejszonym stresem i poprawą samopoczucia. Badania wykazały, że pływanie i ćwiczenia na wodzie pomagają zmniejszyć lęk i depresję. Oprócz efektów terapeutycznych pływanie umożliwia wykonywanie ćwiczeń fizycznych, wykorzystujących większość naszych głównych grup mięśniowych, jednocześnie zapewniając im delikatny opór. Według Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom (CDC) pływanie jest czwartą pod względem popularności aktywnością sportową w Stanach Zjednoczonych. Wśród innych zajęć aerobowych (takich jak bieganie i jazda na rowerze) pływanie przez zaledwie dwie i pół godziny tygodniowo może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób przewlekłych i poprawić zdrowie serca.

 

Źródło: www.healthy-holistic-living.com

Tłumaczenie: Joanna MM

 

Dodaj komentarz