Badania dowodzą, że po wizycie w parku czujemy się jak w Boże Narodzenie
Naukowcy z Uniwersytetu Vermontu przy wykorzystaniu Twittera, zbadali jak zmieniają się emocje po wizycie w parkach miejskich.
Badanie polegało na przeanalizowaniu 4688 tweetów, wysłanych ze 160 parków w San Francisco.
„To pierwsze badanie, które wykorzystuje Twittera do zbadania, jak zmieniają się nastroje użytkowników przed, podczas i po wizytach w różnych typach parków” – mówi Aaron Schwartz, autor badania opublikowanego w czasopiśmie „People and Nature”.
Do testów wykorzystane zostało narzędzie o nazwie hedonometr, opracowane przez zespół uniwersytecki i organizację non-profit MITER Corp. Pod uwagę wzięto około 10 tysięcy popularnych słów, które zostały ocenione przez ochotników, aby ustalić emocje związane z poszczególnymi sformułowaniami. Na tej podstawie naukowcy byli w stanie ocenić poziom szczęścia odzwierciedlany w każdym wpisie.
Okazało się, że tweety wysłane z parków miejskich wyrażały wyższy poziom szczęścia.
„Ten wzrost poziomu szczęścia jest porównywalny z poprawą nastroju obserwowaną we wpisach w okresie Bożego Narodzenia, kiedy ludzie spędzają dzień z bliskimi i poza pracą” – napisali naukowcy w podsumowaniu badania.
„Następnie, współpracując z US Forest Service, opracowaliśmy kilka nowych technik mapowania roślinności obszarów miejskich w bardzo szczegółowej rozdzielczości” – powiedział Jarlath O’Neil-Dunne, autor opracowania.
„Pozwoliło to nam dokładnie zrozumieć, w jaki sposób zieleń i roślinność tych obszarów miejskich odnoszą się do nastrojów ludzi”.
Według badania, najsilniejszy efekt był w dużych parkach regionalnych, które mają dużo drzew i roślinności. Małe parki powodowały mniejszą poprawę nastroju. Place zdominowane przez beton powodowały najmniejszy wzrost poziomu szczęścia.
Źródło: People and Nature