fbpx

Matematyka może być prosta. Kanadyjski nauczyciel proponuje skuteczną metodę nauki

John Mighton, kanadyjski autor i nauczyciel matematyki, który we wczesnej młodości miał problemy  z nauką tego przedmiotu zaprojektował bezpłatny program nauczania  o nazwie JUMP Math. Dzięki jego pomocy nawet dzieci z najgorszymi wynikami zaczęły rozumieć  zadania z matematyki.

Dwa podstawowe problemy

Zdaniem nauczyciela u podłoża problemów z matematyką leżą dwa problemy. Po pierwsze – zbyt szybkie przechodzenie do abstrakcji  – dla młodych, niewyćwiczonych mózgów to zbyt wiele naraz. Program powinien być podzielony na części i podawany stopniowo, w taki sposób, aby umysł miał czas na przystosowanie.

Po drugie, dzieci na zajęciach często są dzielone na zdolne i mniej zdolne. Nauczyciele często zakładają, że około 20% klasy osiąga słabsze wyniki, 60% jest w środku, a 20% przewyższa pozostałych, co prowadzi do dwu- lub trzypoziomowego zakresu umiejętności w jednej klasie. To powoduje, że dzieci które znajdują się w największej grupie nigdy jej nie opuszczą.

-Nasze dane pokazują, że jeśli uczysz całą klasę, to cała klasa radzi sobie lepiej – wyznał  John Mighton w magazynie “Scientific American”. Ponadto zachęcił nauczycieli do uważnego stosowania abstrakcji w zadaniach matematycznych.

– Lekcje oparte na odkrywaniu w mniejszym stopniu koncentrują się na problemach, które można rozwiązać stosując ogólną zasadę, procedurę lub formułę, a w większym na złożonych problemach opartych na rzeczywistych przykładach, które można rozwiązać na więcej niż jeden sposób i mają więcej niż jedno rozwiązanie  – wyjaśnił w magazynie “Scientific American”.

Matematyk proponuje nauczanie oparte na współpracy. Chodzi o to, by nie stosować gotowych rozwiązań, ale szukać wspólnie różnych dróg rozwikłania zadań. Mighton twierdzi również, że uczniowie odnoszą większe sukcesy w matematyce, gdy nauczanie jest podzielone na małe elementy. Chodzi o to, by były dokładnie wyjaśnione, a następnie regularnie praktykowane.

– Nie idę dalej, dopóki wszyscy nie zrozumieją zagadnienia. Matematyka jest jak drabina – jeśli przegapisz krok, trudno wspiąć się wyże – dodał.

To naprawdę działa!

W kilku londyńskich szkołach przetestowano nową metodę. Wielu tamtejszych nauczycieli przyjęło to podejście bardzo pozytywnie, a wielu z nich twierdzi, że program uświadomił im, że istnieje wiele rozwiązań jednego problemu. Podczas gdy wielu ludzi próbuje promować swoje metody jako nowatorskie, Mighton jako pierwszy wyznał, że to, czego uczy, jest znane od lat.  Po prostu nie było powszechnie stosowane.

W latach 2013-2014 szkoła na Manhattanie zdecydowała się przetestować metodę na czwartych klasach. Wynik zaskoczył uczelnianą kadrę. Szkoła doświadczyła największego wzrostu wyników z matematyki w całym Nowym Jorku. Teraz korzysta z niego każda klasa w szkole.

Podobna sytuacja miała miejsce w jednej z biedniejszych dzielnic Londynu, gdzie ponad 450 uczniów osiągało od lat najgorsze wyniki w mieście. W czasie, gdy zaczynali, 14% osiągało minimalne dopuszczalne wyniki w nauce, a po 2 latach nauki metodą JUMP Math aż 60% klasy zdało obowiązkowy egzamin szóstoklasisty. Dyrekcja i nauczyciele londyńskiej szkoły twierdzi, że nowy program zadziałał genialnie, zwłaszcza w przypadku dzieci, które wykazywały największe problemy w przyswajaniu tajników matematyki. Obecnie program jest używany przez 15 tys. dzieci w ośmiu stanach USA, ponad 150 tys. w Kanadzie i około 12 tys. w Hiszpanii.

 

Opracowanie: Kamila Gulbicka
Źródło:   focus.pl

Dodaj komentarz