Pierwsze na świecie pociągi wodorowe. Zastąpią pociągi spalinowe
Niemiecki regionalny przewoźnik kolejowy jako pierwszy wykorzystuje pociągi napędzane w 100% paliwem wodorowym.
Równocześnie rodzi się pytanie: skoro prawie wszystkie pociągi są elektryczne, a nawet te nieliczne pociągi z silnikiem diesla, które nadal działają, produkują zaledwie jedną trzecią CO2 na pasażera, co samochód, to skąd potrzeba dużych inwestycji w wodór w podróżach koleją?
W Niemczech i USA, niektóre linie regionalne nadal używają lokomotyw spalinowych, które narażają pasażerów wewnątrz wagonów i na stacjach na bardziej szkodliwe zanieczyszczenia powietrza, takie jak tlenek azotu, niż stojąc w pobliżu ruchliwego skrzyżowania w mieście.
Wraz z wyeliminowaniem tego zagrożenia dla zdrowia, wyższe koszty emisji lokomotywy spalinowej poruszającej się z mniejszą prędkością na liniach regionalnych są uśredniane w krajowych danych dotyczących emisji przez te napędzane elektrycznie, co sprawia, że całe przedsięwzięcie wydaje się mniejsze niż jest w rzeczywistości.
Nowa trasa, pomiędzy dolnosaksońskimi miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude, będzie wykorzystywać wyłącznie pociągi z wodorowymi ogniwami paliwowymi francuskiej firmy Alstom, zakupione przez niemieckie regionalne przedsiębiorstwo kolejowe LNVG.
Wewnątrz ogniw paliwowych, wodór przechowywany na dachu pociągu łączy się z tlenem, aby wytworzyć energię. Kiedy ten wodór i tlen łączą się, pozostaje tylko H2O.
Model Alstom może przejechać 1000 kilometrów bez tankowania, co w przypadku tych usług między małymi miastami oznacza, że nie będzie potrzeby uzupełniania paliwa aż do zakończenia usługi na koniec dnia.
–Nie będziemy kupować kolejnych pociągów z silnikiem diesla, aby jeszcze bardziej przyczynić się do walki ze zmianami klimatu – powiedziała Deutsche Welle (DW) Carmen Schwable, rzeczniczka LNVG. –Jesteśmy [również] przekonani, że pociągi z silnikiem diesla nie będą już w przyszłości ekonomicznie opłacalne.
Alstom podobno prowadzi rozmowy w celu wprowadzenia niektórych z tych lokomotyw i wagonów również na amerykańskie linie kolejowe, ponieważ Stany zjednoczone nadal używają lokomotyw spalinowych w oparciu o ogromne – w porównaniu z trasami europejskimi – odległości, oraz kosztowną naturę elektryfikacji linii kolejowych.