Ciężarówka wodorowa H2Rescue bije rekord świata. Ponad 2900 km na jednym tankowaniu!

Ciężarówka zasilana wodorem przejechała 2906 km na jednym tankowaniu, ustanawiając nowy rekord światowy. Wynik ten jest kolejnym dowodem na to, że wodór może stać się kluczowym paliwem w procesie dekarbonizacji transportu.

H2Rescue to prototyp opracowany przez firmę Accelera przy współpracy z Departamentem Obrony oraz Departamentem Energii USA. Pojazd przewoził 175 kg wodoru w specjalnie zaprojektowanych zbiornikach, które utrzymują temperaturę -250 °C oraz ciśnienie rzędu 700 barów. Podczas testów ciężarówka poruszała się w typowych warunkach drogowych z prędkością od 80 do 89 km/h, zużywając przy tym 168 kg wodoru.

Dla porównania, Mercedes-Benz GenH2 Truck, wyposażony w mniejsze zbiorniki o pojemności 40 kg wodoru, osiągnął zasięg 1047 km przy pełnym obciążeniu wynoszącym 40 ton. Świadczy to o tym, że większa ilość przewożonego wodoru w modelu H2Rescue umożliwia wydłużenie trasy, choć może wpływać na codzienną praktyczność pojazdu.

Ciężarówka wodorowa do zadań specjalnych

Podczas 2906-kilometrowej podróży H2Rescue miał zerową emisję i dwutlenku węgla, w przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów spalinowych, które na takim dystansie mogłyby wprowadzić do atmosfery około 301 kg CO₂. To stanowi dowód na to, że wykorzystanie wodoru w transporcie może znacząco przyczynić się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

Prototyp H2Rescue został zaprojektowany z myślą o akcjach ratunkowych w rejonach dotkniętych klęskami żywiołowymi. Pojazd ten potrafi nie tylko przewozić zapasy, ale także dostarczać czystą energię elektryczną bezpośrednio na miejscu zdarzenia. Jest zdolny zapewnić moc 25 kW przez 72 godziny bez konieczności ponownego tankowania, co wystarcza do zasilenia infrastruktury ratunkowej, eliminując hałas i emisje spalin typowe dla standardowych generatorów.

Pojazd o masie 14 969 kg może również transportować niezbędne zaopatrzenie do obszarów potrzebujących pomocy. Departament Energii (DOE) podkreśla, że zastąpienie tradycyjnych pojazdów do reagowania kryzysowego ciężarówkami H2Rescue mogłoby rocznie pozwolić zaoszczędzić około 6908 litrów benzyny i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 2,8 tony.

Osiągnięcie H2Rescue stanowi przełomowy krok w rozwoju technologii wodorowych w transporcie. Udowadnia, że pojazdy napędzane wodorem mogą nie tylko rywalizować z konwencjonalnymi ciężarówkami pod względem zasięgu, lecz także oferować dodatkowe korzyści, takie jak zerowa emisja spalin i zdolność do dostarczania energii w sytuacjach kryzysowych.

Dodaj komentarz