fbpx

Matka z córką – pierwsza taka w historii para pilotów samolotu

Lotnictwo – podobnie jak większość branży turystycznej – od lat pozostaje dziedziną zdominowaną przez mężczyzn. Nawet teraz, w 2020, kobiety stanowią zaledwie 4,4% (lub też 6994) pilotów zawodowych w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, według Centrum Lotnictwa (https://centreforaviation.com/analysis/reports/women-airline-pilots-a-tiny-percentage-and-only-growing-slowly-432247). Ostatnio, po raz pierwszy w historii lotnictwa, samolotem Delta Boeing 757 sterowały matka z córką, co ku swojemu zdumieniu odkrył jeden z pasażerów, dr. John Wartel.

Kapitan Wendy Rexon i jej córka, pierwszy oficer Kelly Rexon, to pierwsza taka para, która wspólnie sterowała lotem pasażerskim. Jak się okazuje, latanie to u Rexonów swego rodzaju rodzinna tradycja. Wendy i jej dwie córki są pilotkami samolotów liniowych, a mąż Wendy jest pilotem American Airlines.

“Jako małe dzieci bawiłyśmy się, biegając wokół w kapitańskich czapkach naszych rodziców, często też leciałyśmy z nimi w podróż” – wspomina Kelly w wywiadzie z ABC News. – “To zdecydowanie część rodzinnego biznesu. Ja zaczęłam latać w wieku 16 lat, i miałam przyjemność być instruktorką mojej młodszej siostry, która była też moim pierwszym uczniem.”

Wendy i jej córka, Kelly Rexon, po raz pierwszy pilotowały wspólnie lot z nowojorskiego lotniska JFK. Ich pierwszy lot okazał się pełen wrażeń, jako że para musiała zmierzyć się z dymem i oparami w kabinie pilota.

Pomimo tych nieprzewidzianych komplikacji, kobiety wylądowały bezpiecznie w Los Angeles. Był to też pierwszy raz, kiedy Wendy widziała, jak jej córka radzi sobie z lądowaniem awaryjnym. – “Była fantastyczna” – wspomina. – “Byłyśmy w trudnej sytuacji, ale dzięki szkoleniu i kompetencji Kelly udało nam się łatwiej to opanować.”

Mimo że lotnictwo jest zdominowane przez mężczyzn, przez ostatnie dziesięć lat mogliśmy zaobserwować, jak ta sytuacja zaczęła się zmieniać. Przez ten czas liczba kobiet, które otrzymały zaświadczenie od Federalnej Administracji Lotnictwa o ukończeniu szkolenia na pilota, podwoiła się. Licząc zarówno pilotów prywatnych jak i liniowych, w grudniu 2017 roku aż 42694 kobiety miały aktywną licencję pilota – co według FAA stanowi 7% wszystkich pilotów. Liczba kobiet wśród pilotów liniowych wzrosła o 19% w ciągu ostatniej dekady.

Wzrost liczby pań w sektorze lotnictwa jest wynikiem działań większych linii lotniczych, mających zachęcić je do wybrania tego zawodu. Specjalne programy, takie jak ten zorganizowany przez linie Delta o nazwie Women Inspiring our Next Generation (WING), mają na celu zmniejszyć różnicę między ilością panów i pań w lotnictwie poprzez zachęcanie młodych kobiet do wybrania tej ścieżki kariery. W 2018 Delta zorganizowała lot w ramach swojego programu, w którym – od załogi, przez ochroniarzy, po dyspozytorów lotu – uczestniczyły same kobiety.

Pomimo tych obiecujących zmian w sektorze lotnictwa, przed nami nadal długa droga. – “W American Airlines 4,8% pilotów to kobiety. W Delcie 5%, i 7% w United” – informuje Jane Wells w wywiadzie dla CNBC. – “Według analizy BBC, w porównaniu z ośmioma dużymi liniami lotniczymi w Indiach, przynajmniej 10% to kobiety.”

Co zadziwiające, niewiele młodych kobiet zdaje sobie sprawę, że kariera pilota stoi przed nimi otworem. To właśnie to chcą przekazać linie lotnicze, tworząc programy specjalnie w tym celu. Dlatego też ważne jest nagłaśniać kobiety takie jak Wendy i Kelly Rexon, aby dać przykład młodym pokoleniom.

 

Tłumaczenie: Aleksandra Kotlęga

Źródło: unearthwomen.com

 

Dodaj komentarz