fbpx

“Babcia” kończy 60 lat – to najstarszy polski, czynny pociąg elektryczny

Sześćdziesiąt lat temu, 9 maja 1963 roku, z taśm produkcyjnych wrocławskiej fabryki PaFaWag zjechał elektryczny pociąg oznaczony jako EN57-038. Ten pociąg, zwany czule przez kolejarzy “Babcią”, do dziś służy pasażerom Kolei Mazowieckich, co czyni go najstarszym, wciąż eksploatowanym pociągiem elektrycznym w Polsce.

“Babcia”, czyli pociąg oznaczony jako EN57-038, swoją służbę rozpoczęła w Krakowie, skąd przemierzała różne regiony południowej Polski. Jeździła na trasach do Tarnowa, Nowego Sącza, Suchej Beskidzkiej, a także obsługiwała pasażerów PKP “Przewozy Regionalne”. Od sierpnia 2003 roku zaczęła służyć na Mazowszu.

W 2022 roku ten elektryczny zespół trakcyjny (ezt) przeszedł znaczącą przemianę. Podczas naprawy przeprowadzonej w Mińsku Mazowieckim, “Babcia” otrzymała swoje oryginalne barwy — żółto-granatowe, nawiązujące do dawnych kolorów Pafawagu Wrocław.

“Od tamtej pory, pracownicy Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu pieczołowicie dbają o jej stan techniczny. Mimo swojego wieku, pojazd jest w doskonałym stanie. W 2022 roku, jej współczynnik niezawodności, który jest miarą gotowości pojazdu do jazdy, wyniósł aż 99 procent” – podają Koleje Mazowieckie.

“Babcia” cieszy się wielkim uznaniem nie tylko wśród entuzjastów kolei, ale także wśród pracowników kolejowych i maszynistów.

“Babcia” była obecna od samego początku mojej pracy w KM. Prowadziłem ją jeszcze zanim zostałem samodzielnym maszynistą. Trzynaście lat temu rozpocząłem jazdy praktyczne w tłuszczańskiej sekcji. Wszystkie jednostki, którymi jeździłem najczęściej, posiadały system hamulca Oerlikona. Tylko EN57-038 była wyposażona w hamulec systemu Knorr. Był on zupełnie inny w obsłudze. Od początku zależało mi, aby go dobrze opanować, dlatego już kilka dni później rozpocząłem praktykę pod okiem doświadczonych maszynistów. Pozwoliło mi to lepiej poznać “Babcię”. Wiedza ta przydała się już podczas pierwszej samodzielnej służby, którą pełniłem na pokładzie tego pojazdu. Praktycznie wszystkie służby, może z nielicznymi wyjątkami, były bezawaryjnie” – wspomina maszynista KM Paweł Mielniczak.

W związku z 60-tą rocznicą służby “Babci”, Koleje Mazowieckie planują szereg niespodzianek dla tego zasłużonego pociągu. Wszystkie informacje na ten temat będą publikowane na profilach Kolei Mazowieckich w mediach społecznościowych.

Dodaj komentarz