Starożytny artysta zostawił wiadomość. Naukowcy właśnie ją odczytali

Odkrycie dokonane na obszarze dzisiejszego Azerbejdżanu wywołało duże emocje w środowisku archeologów. Znaleziona tam figurka skrywa niezwykle ciekawą historię, której odtworzenie pomaga lepiej zrozumieć rozwój naszych dawnych przodków.

Datowana na środkową epokę kamienia, czyli mezolit, figurka wykonana z piaskowca stała się głównym tematem analiz naukowców, którzy opisali ją na łamach czasopisma „Archaeological Research in Asia”. Do badań wykorzystano nowoczesne narzędzia, które umożliwiły wyjątkowo dokładne przyjrzenie się temu zabytkowi.

Na bazie uzyskanych wyników badacze byli w stanie odtworzyć warunki życia człowieka podczas przejścia od epoki mezolitu do neolitu. Różnice widoczne w sztuce z obu tych okresów są znaczące i obrazują, jak wielkie przemiany zaszły wraz z upływem czasu.

Co ciekawe, sama figurka została odkryta już w połowie XX wieku, jednak dopiero niedawno przeprowadzono przełomowe analizy dzięki nowoczesnym technologiom. Artefakt wydobyty w jaskini Damjili dostarczył nowych informacji na temat obiektów znajdowanych nad rzeką Kura.

Choć początkowo wydawał się zwyczajny, szczegółowa analiza przyniosła zaskakujące wyniki. Eksperci zwrócili uwagę na wyryte w kamieniu linie, które są dziełem świadomego twórcy z epoki prehistorycznej. Według badaczy na fragmencie piaskowca odwzorowano ludzką sylwetkę, jednak uzyskanie szczegółowych danych jest bardzo trudne.

Znaleziona w jaskini Damjili figurka mierzy około 5 centymetrów wysokości, a postać, którą przedstawia, nie ma wyraźnych rysów twarzy.

Dzięki datowaniu radiowęglowemu ustalono, że artefakt pochodzi z okresu między 6400 a 6100 rokiem p.n.e. Dalsze badania, wykorzystujące tomografię komputerową, fluorescencję rentgenowską i skaningowy mikroskop elektronowy, umożliwiły naukowcom szczegółowe poznanie obiektu.

Na jednej ze stron figurki widoczne są złożone wzory, które mogą przedstawiać jej przednią część. Mimo niewielkich rozmiarów, eksperci dostrzegli grawerunki przypominające włosy, choć cała postać pozbawiona jest twarzy, przez co trudno określić jej płeć.

W dolnej części można zauważyć pionowe i poziome linie oraz fragmenty z czerwonym zabarwieniem. Stąd naukowcy zakładają, że figurka mogła być pierwotnie pomalowana na różne kolory, zwłaszcza czerwony. Najwięcej szczegółów skupiono wokół głowy. Sposób wykonania wskazuje na lokalny styl, choć dostrzegalne są również wpływy z terenów Azji Południowo-Zachodniej.

Dodaj komentarz