Mężczyźni chętniej używają ekologicznych produktów jeśli to podkreśla ich męskość

Według badań opublikowanych w „Journal of Consumer Research”, ekologiczne zachowania, takie jak recykling i carpooling są uważane za „kobiece” i w związku z tym mężczyźni rzadziej są zainteresowani ratowaniem planety, niż kobiety. Autorzy badania sugerują, że jednym ze sposobów na rozwiązanie tego problemu, jest ukazanie ekologicznych produktów i zachowań jako bardziej męskich.

Naukowcy już od pewnego czasu wiedzą, że kobiety bardziej troszczą się o środowisko niż mężczyźni. Wcześniejsze badania przypisywały tę dysproporcję różnicy w cechach osobowości płci – kobiety są bardziej skłonne do altruizmu i pielęgnowania.

Wyniki badania opublikowane w zeszłym miesiącu skupiają się na związku kobiecości ze świadomością ekologiczną. Po przeprowadzeniu serii eksperymentów naukowcy odkryli, że konsumenci, którzy decydują się żyć bardziej ekologicznie, są stereotypowo postrzegani przez innych jako bardziej kobiecy.

W jednej z ankiet uczestnicy przeczytali scenariusz, w którym kupujący stoi przy kasie w sklepie spożywczym i ma pod ręką plastikową torbę lub płócienną wielokrotnego użytku. Ankietowanych poproszono o opisanie osoby za pomocą jednej z dziewięciu wymienionych cech, wśród których znalazły się zarówno terminy męskie, żeńskie, jak i neutralne pod względem płci. Badani (kobiety i mężczyźni) postrzegali konsumentów, którzy mieli przy sobie torbę płócienną jako bardziej kobiecych.

Ponadto naukowcy odkryli, że mężczyźni zrobią wszystko, by uniknąć ekologicznych produktów i zachowań, gdy ich tożsamość płciowa jest zagrożona. Coś tak niewinnego, jak różowa karta podarunkowa Walmart z motywem kwiatowym sprawiło, że mężczyźni byli niechętni wobec towarów przyjaznych środowisku. Jednak gdy ich męskość została utwierdzona – na przykład, kiedy powiedziano im, że zrobili coś „jak facet” – byli bardziej skłonni kupić ekologiczny produkt.

 

Czytaj więcej na: vice.com


Dodaj komentarz