Nowe baterie pozwolą na przejechanie 1000 km, czas ładowania to zaledwie 9 minut, żywotność 20 lat
Czy kiedykolwiek mieliście wrażenie, że niektóre innowacje technologiczne wydają się zbyt dobre, aby były prawdziwe? Tak właśnie czuję się, patrząc na nowości, które Samsung zaprezentował podczas SNE Battery Day 2024 w Seulu. Jeśli nowe baterie od tego koreańskiego producenta wejdą w masową produkcję (a wygląda na to, że to nieodległa przyszłość), wkrótce będziemy korzystać z elektryków o zasięgu przewyższającym większość samochodów spalinowych, z rekordowo krótkim czasem ładowania oraz wyjątkową trwałością, mierzoną w dekadach. To już nie jest tylko teoretyczny koncept – pierwsza partia baterii została już dostarczona do producentów samochodów elektrycznych.
Dla osób zaznajomionych z tematem, pojęcie baterii półprzewodnikowych (solid-state) nie będzie zaskoczeniem jako alternatywa dla obecnych baterii litowo-jonowych w branży motoryzacyjnej. Chodzi o zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych i skrócenie czasu ładowania. Technologia półprzewodnikowa oferuje także korzyści w postaci większego bezpieczeństwa (dzięki zastąpieniu płynnego elektrolitu stałym) i wyższej gęstości energii, co przekłada się na większą pojemność przy zachowaniu tych samych rozmiarów. Obecnie zasięg aut z akumulatorami solid-state jest już bardzo przyzwoity, zwłaszcza w porównaniu z tradycyjnymi samochodami spalinowymi. Jednak aby osiągnąć rewolucję, potrzebny jest efekt skali i redukcja kosztów produkcji.
Czy baterie półprzewodnikowe uratują świat? Przynajmniej spróbują.
Na scenę wkracza Samsung SDI i jego prezentacja na SNE Battery Day 2024. Przedstawiciele firmy poinformowali, że pilotażowa linia produkcyjna dla baterii półprzewodnikowych, rozpoczęta w ubiegłym roku, osiągnęła pełną operacyjność, a masowa produkcja ma ruszyć w 2027 roku. Co więcej, pierwsza partia baterii trafiła już do producentów samochodów elektrycznych na testy, a pierwsze wyniki są obiecujące. Zasięg na jednym ładowaniu dochodzi do 1000 km, czas ładowania wynosi zaledwie 9 minut, a trwałość konstrukcji ocenia się na 20 lat. Problemem nadal pozostają wysokie koszty produkcji.
Warto również wspomnieć o wysokiej gęstości energii – półprzewodnikowe akumulatory Samsung SDI osiągają poziom 500 Wh/kg, co jest niemal dwukrotnie wyższą wartością niż typowe akumulatory litowo-jonowe w pojazdach elektrycznych (około 270 Wh/kg). Należy jednak pamiętać, że obiecane 9-minutowe ładowanie prawdopodobnie odnosi się do standardowego ładowania od 10-20% do 80% pojemności, a nie pełnego naładowania od 0% do 100%. Dodatkowym wyzwaniem jest infrastruktura stacji ładowania – niektóre chińskie firmy oferują już prędkości ładowania 5C lub 6C, co odpowiada stacjom ładowania 480 kW, a nawet 600 kW, ale takich miejsc jest wciąż bardzo mało. Równolegle Koreańczycy pracują nad bardziej przystępnymi cenowo bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP) i bezkobaltowymi, a także nad metodą produkcji suchych elektrod, aby obniżyć koszty.