fbpx

Droższy od Wieży Eiffla. Tego i innych rzeczy z pewnością nie wiedziałeś o Kanale Elbląskim

Masz ochotę na odrobinę egzotyki w Polsce? Wybierz się w rejs po Kanale Elbląskim. To jedyny na świecie szlak, po którym statki przebywają część drogi na wózkach.

Kanał Elbląski zaprojektowany przez Georga Jocoba Steenke jest najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce – ma aż 151,7 km długości, a koszt jego budowy podobno przewyższył koszty stworzenia francuskiej wieży Eiffla.

Szlak powstał w latach 1844- 1881 jako ułatwienie w kontaktach handlowych. Taka podróż znacznie skracała wyprawę i ułatwiała przewóz towarów z Prus Wschodnich do miast portowych.

Trasa kanału przechodzi przez jeziora: Druzno, Piniewo, Sambród, Ruda Woda, Ilińsk, Drwęckie, Pauzeńskie, Szeląg, Dauby i Jeziorak. Budowa kanału już od samego początku nastręczała pewne trudności. Konstruktorzy podjęli się zadania pokonania 99,15 m różnicy wysokości między jeziorami Druzno i Buczyniec. Twórcy postanowili wprowadzić pewną innowację – zbudowali pochylnie, które zostały rozmieszczone na długości ok. 10 km (Całuny, Jelenie, Oleśnica, Kąty, Buczyniec) i pozwalają statkom bezproblemowo pokonać trasę.

Choć kanał od lat należycie pełnił rolę transportową i turystyczną, w 2015 r. poddano go renowacji. Wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, a także wykonano prace mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi. Dziś szlak spełnia rolę przede wszystkim turystyczną i rekreacyjną – pozwala uczestnikom rejsu na podziwianie niezwykłych widoków Warmii i Mazur. Dodatkowo, to jedyny szlak, który można przebyć… na trawie. Umożliwiają to specjalne wózki, które przemieszczają statki przez odcinek, w którym nie ma wody. Według danych statystycznych, z tej wyjątkowej formy żeglugi w ostatnich latach skorzystało aż 60 tys. turystów.

Opracowanie: Kamila Gulbicka
Źródło: onet.pl

 

Dodaj komentarz