4 typowe cechy wysoko wrażliwych. Dzieci też je przejawiają

Pomysłowy akronim stworzony przez dr Elaine Aron – autorkę podręcznika „Wysoko Wrażliwi” – pozwala zweryfikować, czy twoje dziecko posiada cechy WWO. Akronim DOES pochodzi o czterech słów w języku angielskim, a po polsku oznacza: głębię przetwarzania, przestymulowanie; reaktywność emocjonalną oraz wyczuwanie subtelności – czyli 4 cechy typowe dla WWO.

Pojęcie WWO (Wysoko Wrażliwych Osób) zastosowane po raz pierwszy kilka lat temu przez badaczkę dr Elaine Aron budzi liczne kontrowersje. Psycholodzy i psychiatrzy wciąż nie mogą uznawać definicji w sposób formalny – do tej pory nie pojawiły się bowiem żadne miarodajne badania, które obejmowałyby dużą populację osób i badały reakcje typowe dla osób określanych jako wysoko wrażliwe.

Co więcej, wiele z właściwości typowych dla WWO może być efektem szerszego krajobrazu – zarówno spectrum zaburzeń jak i cech nabytych środowiskowo czy wyuczonych behawioralnie. Co nie oznacza, że definicja jest niewłaściwa. Ważne jednak, aby poszerzyć perspektywę i zobaczyć więcej – zwłaszcza w kontekście dzieci, których charaktery i osobowości wciąż podlegają dynamicznej zmianie. Podejrzewasz, że twoje dziecko może być osobą wysoko wrażliwą? Niewykluczone. Poniższe wskazówki wskażą pewien trop.

D – Dept of processing – czyli głębia przetwarzania

Zdaniem dr Elaine Aron wysoko wrażliwe dzieci często podejmują decyzje intuicyjnie lub po głębszej analizie. Rzadziej niż ich rówieśnicy bywają impulsywni i żałują podjętych decyzji. Jeśli twoje dziecko potrzebuje więcej czasu do namysłu niż jego rodzeństwo, bardzo możliwe, że przetwarza informacje na wielu płaszczyznach – zarówno emocjonalnej jak i analitycznej.

O – Overstimulation, czyli przestymulowanie

Dzieci, które narzekają na zmęczenie i dyskomfort podczas dużych wydarzeń i w hałaśliwych miejscach takich jak centra handlowe mogą posiadać niższy próg sensorycznej wrażliwości. Czyli to, co dla zwyklej osoby będzie normą (np. film akcji w wersji 3D), dla wysoko wrażliwego dziecka będzie stanowiło czas pełen cierpienia. Bierz to pod uwagę planując wspólną rozrywkę i dopytuj dziecko, na co ma ochotę i czego potrzebuje. Naucz się również rozpoznawać pierwsze sygnały przestymulowania u malucha. Często wyrażają się w formie płaczu, irytacji czy niepokoju.

E – Emotional Reactivity -Reaktywność emocjonalna

Cecha ta świadczy o niezwykłej głębi odczuwania i umiejętności okazywania empatii innym istotom. Dzieci wysoce reaktywne emocjonalnie potrafią bezbłędnie odczytywać emocje innych oraz bardzo świadomie się do nich odnosić (lub przystosowywać). Takie maluchy mogą rozpoznawać nawet subtelne zmiany nastrojów u rodziców i opiekunów.

S – Sensing the Sute – czyli wyczuwanie subtelności

Dzieci wysoko wrażliwe widzą i słyszą więcej. Zapamiętują detale, a umiejętność głębokiego procesowania informacji przejawia się u nich jako umiejętność rozróżniania i wyciągania mądrych wniosków. Dzieci WWO jako pierwsze zauważą zmianę fryzury u przyjaciela czy nadchodzące zmiany w życiu rodzica. Poczują się bezpiecznie, jeśli zamiast ukrywać trudną sytuację, porozmawiasz z nim otwarcie.

I na koniec – pamiętaj, że wysoka wrażliwość to jedynie zbiór cech, które mogą być charakterystyczne dla wielu osób – niezależnie od genetyki czy wychowania. Po więcej informacji zapraszamy do lektur takich jak „Wysoko Wrażliwi” Elaine Aron oraz „Dziecko orchidea czy mlecz. Jak wspierać wrażliwe dzieci” Toma Boyce’a.

 

Więcej na ten temat pisaliśmy też TUTAJ.

Opracowanie: Kamila Gulbicka
Źródło: Wysoko wrażliwe dziecko. Po tych cechach rozpoznasz WWO. Jak je zrozumieć i pomóc w życiu?

Dodaj komentarz