fbpx

Wyremontowany dworzec autobusowy w Kielcach doceniony na świecie

Dworzec autobusowy w Kielcach nazywany przez mieszkańców „UFO” popadł w ruinę w latach 90. Oryginalny budynek nie był doceniany do czasu gruntownej renowacji, po której został zauważony za granicą, czego dowodem są nominacje w prestiżowych konkursach i publikacje w międzynarodowych magazynach.

Kielecki dworzec autobusowy został oddany do użytku w 1984 r. Zastosowano w nim wiele nowoczesnych i pomysłowych rozwiązań jak na przykład koncepcję ruchu bezkolizyjnego. Trudna sytuacja transportu kołowego w latach 90. spowodowała, że budynek popadł w ruinę. Prywatny inwestor chciał w jego miejscu postawić galerię handlową, ale lokalny dyrektor Biura Planowania Przestrzennego nie wyraził na to zgody.

Miasto postanowiło w końcu wyremontować dworzec UFO, gruntowna renowacja przywróciła dawną świetność obiektowi, przez co został on doceniony na świecie. Kilka miesięcy temu budynek został nominowany do prestiżowej nagrody architektonicznej Miesa van der Rohe. Teraz artykuł na jego temat opublikował Dezeen, czyli jeden z najbardziej znanych międzynarodowych serwisów w branży projektowej.

Warto przypomnieć historię tego niesamowitego obiektu.

dworzec autobusowy w Kielcach

Początki dworca UFO w Kielcach

Dworzec PKS zaprojektowany przez Edwarda Modrzejewskiego, Jerzego Radkiewicza i Mieczysława Kubalę został oddany do użytku w 1984 roku jako jedna ze sztandarowych inwestycji publicznych w Kielcach. Zastosowano w nim innowacyjny jak na tamte czasy ruch bezkolizyjny. Oznaczało to, że autobusy objeżdżają budynek dookoła, a pasażerowie wchodzą do pojazdów przez podziemne korytarze. W hali głównej zawisł jeden z pierwszych w Polsce elektronicznych rozkładów jazdy.

Funkcjonalna koncepcja nie została jednak w pełni wykorzystana. Dworzec nigdy nie osiągnął swojej docelowej przepustowości, co związane było z kiepską kondycją transportu kołowego w Polsce. W latach 90. ludzie coraz częściej korzystali z własnych samochodów, a w dalekie podróże chętniej jeździli o wiele wygodniejszą koleją. UFO obsługiwało zatem głównie połączenia lokalne – do Skarżyska Kamiennej, Stąpkowa, Ostrowca Świętokrzyskiego i Grzymałkowa.

dworzec autobusowy w Kielcach

Upadek dworca UFO w Kielcach

Lata 90. nie były łaskawe dla infrastruktury dworcowej. Słabe zarządzenie w połączeniu z niewielkim ruchem konsekwentnie zmieniały tę niesamowitą budowlę w ruinę. Migające świetlówki, brudne ściany, opustoszałe kioski oraz brzydka toaleta z tabliczkami „woda ciepła” i „woda zimna” skutecznie odwracały uwagę od bezdyskusyjnie wysokiego waloru estetycznego. Dworcem UFO zachwycali się zatem już tylko najbardziej zagorzali fani architektury. Zwykły podróżnik spędzał tu czas niechętnie, a każda minuta w poczekalni była jak najgorsza kara. Wizytówka Kielc stała się ich pośmiewiskiem, dlatego trudno się też dziwić mieszkańcom, którzy budynku położonego przy ulicy Czarnowskiej 12 po prostu się wstydzili.

dworzec autobusowy w Kielcach

W pewnym momencie dworzec zakupił prywatny inwestor, który planował wyburzenie tej perełki i postawienie na jej miejscu galerii handlowej. Plan nie wypalił, ponieważ charakterystyczna kopuła chroniona jest przez rejestr zabytków. Nowy właściciel nie odpuszczał. Zaproponował kolejną absurdalną koncepcję: przesuńmy kopułę, tak by zrobić więcej miejsca na galerię. Na szczęście to też nie przeszło.

– Na wyburzenie spodka zgodzimy się tylko wtedy, gdy w tym samym miejscu powstanie identyczny – mówił Artur Hajdorowicz, dyrektor kieleckiego Biura Planowania Przestrzennego.

– Obiekt typu UFO połączony z neogotyckim kościołem to bardzo nietypowe zestawienie, ale dzisiaj jest ono ikoną miasta – dodał na łamach echodnia. eu.

dworzec autobusowy w Kielcach

Remont dworca UFO w Kielcach

W końcu zapadła decyzja o renowacji dworca. Przedsięwzięcie przeprowadzono wg koncepcji pracowni Marcina Kamińskiego i Bartosza Bojarowicza, która została wyłoniona w ramach specjalnego konkursu. Architektom udało się zachować wszystkie najbardziej charakterystyczne elementy zewnętrzne budynku. Odświeżono też okolicę i detale obiektu (w tym 169 świetlików, które zostały na nowo wyprodukowane przez firmę Fakro), a jego wnętrze stało się bardziej przyjazne.

dworzec autobusowy w Kielcach

Dodaj komentarz