fbpx

Prosty sposób na stres – oddech. Wystarczy 10 minut ćwiczeń dziennie

Świadomy oddech może mieć znaczenie dla zdrowia i długiego życia. Regularna praktyka koncentracji na oddechu wpływa na funkcjonowanie układu współczulnego – wycisza jego aktywność, a tym samym pomaga organizmowi w regeneracji. Efekt? Rozluźnione ciało, lepszy sen i dobre trawienie. Oddech – nasz skuteczny sposób na stres.

Stres szkodliwy dla zdrowia

Trudno dziś uciec od stresu. Niezależnie od charakteru naszej pracy czy sytuacji rodzinnej, każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu pada ofiarą niepokoju. I o ile stres chwilowy nam nie zagraża, o tyle stan permanentny sprawia, że jedna z części autonomicznego układu nerwowego – układ współczulny jest w stanie przedłużającej się nadaktywności.

Układ współczulny odpowiada za mobilizację organizmu do stanu gotowości walki lub natychmiastowej ucieczki, a tym samym zmienia reakcje fizjologiczne: podwyższa ciśnienie krwi, nasila lipolizę – czyli rozkład tkanki tłuszczowej, stymuluje glikogenolizę, czyli rozkład glikogenu; oprócz tego układ współczulny może doprowadzać do podwyższenia stężenia glukozy we krwi dzięki hamowaniu wydzielania insuliny przez trzustkę. Powoduje także obkurczenie naczyń zaopatrujących przewód pokarmowy do zahamowania dopływu krwi do jelit; krew w tym czasie dociera do rozszerzonych naczyń w innych częściach organizmu, np. do tych w obrębie mięśni.

W stanie walki

Jeśli ten stan trwa kilka lub kilkanaście minut, organizm zdrowego człowieka jest w stanie powrócić do stanu równowagi już w ciągu godziny po ustaniu zagrożenia. Jeśli jednak nasze ciało nie ma możliwości regeneracji albo nie dajemy sobie do tego prawa, w organizmie zachodzi szereg procesów, które niszczą odporność i są przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych w tym: cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, nowotworów, wrzodów żołądka, a także zaburzeń psychicznych w tym nerwicy i depresji.

Jak jednak przekonują badacze i nauczyciele mindfulness (w tym twórca metody MBSR – Redukcji Stresu Opartej na Uważności – Jon Kabat Zinn) codzienna medytacja polegająca na świadomym oddychaniu lub liczeniu oddechów sprawi, że w trudnych życiowo sytuacjach powrót do równowagi będzie zachodził prawie bezwysiłkowo, a z pewnością szybciej. Jeśli chcesz się nauczyć tej metody, ale boisz się, że to zbyt trudne zacznij od podstaw.

oddech

10 minut dla siebie

Wystarczy zaledwie 10 min, spokojne miejsce i chęć skupienia uwagi na sobie. Wdech-wydech. A potem znów – wdech-wydech. Jeśli złapiesz się na tym, że zgubiłeś uważność lub zaangażowałeś się w gonitwę myśli, zacznij jeszcze raz z życzliwością i łagodnością do siebie. Początkującym osobom mogą pomóc proste nagrania Polskiego Instytutu Mindfulness. Wystarczy podążać za głosem lektora. Powodzenia!

Obejrzyj  Praktykę Mindfulness i obserwację oddechu

 

Opracowanie: Kamila Gulbicka
Źródło:
Oddech – prosta droga do zdrowia i długowieczności | Gazeta Bałtycka (gazetabaltycka.pl)

One thought on “Prosty sposób na stres – oddech. Wystarczy 10 minut ćwiczeń dziennie

  • 5 kwietnia 2021 at 19:36
    Permalink

    ja codziennie ćwiczę oddychanie i pragnę długo żyć, a według powyższego artykólu mam na to duże szanse

    Reply

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: