Dwujezdniową S3 od granicy z Czechami po Świnoujście. 20 października, oficjalnie otwarto ostatni brakujący odcinek drogi

To historyczny moment dla polskiej infrastruktury drogowej. 20 października oficjalnie otwarto ostatni brakujący fragment drogi ekspresowej S3 – między węzłami Świnoujście Łunowo a Międzyzdroje. Oznacza to, że kierowcy mogą już przejechać całą trasę od granicy z Czechami aż po Bałtyk w pełnym, dwujezdniowym standardzie.

Uroczyste otwarcie nowego odcinka odbyło się z udziałem przedstawicieli rządu i samorządów, w tym sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusza Marchewki.

– To ważny dzień. Otwieramy kluczową drogę dla Polski i całego korytarza transportowego północ–południe. Bezpieczną, nowoczesną i przejezdną w krótkim czasie – powiedział Arkadiusz Marchewka.

– To inwestycja, która służyć będzie nie tylko zachodniej Polsce, ale również całemu korytarzowi Bałtyk–Adriatyk – dodał.

Dzięki ukończeniu trasy czas podróży z Czech nad morze do Świnoujścia skróci się do około czterech godzin, a kierowcy zyskają bezpieczne, czteropasmowe połączenie o strategicznym znaczeniu dla całego regionu.

Odcinek Świnoujście – Dargobądz

Nowo otwarty odcinek ma 17 km długości. Łączy się bezpośrednio z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promowego, a kończy się na zachód od węzła Dargobądz.

W ramach inwestycji powstały:

  • cztery węzły drogowe: Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje,
  • 10 wiaduktów, 2 estakady i kładka dla pieszych,
  • ekologiczne przejścia dla zwierząt, w tym dwa górne o szerokości 50 metrów.

Wykonawcą prac była firma Polaqua.

Odcinek Dargobądz – Troszyn

Drugi nowo oddany fragment S3 ma 16 km długości i obejmuje:

  • budowę węzłów Dargobądz, Wolin Zachód i Wolin Wschód,
  • połączenie z obwodnicą Troszyna,
  • budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii II,
  • Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód,
  • 7 wiaduktów, 2 mosty i estakadę,
  • przejścia i przepusty dla zwierząt, również z dwoma górnymi o szerokości 50 metrów.

S3 – kręgosłup komunikacyjny Polski Zachodniej

Droga ekspresowa S3 to jedna z najważniejszych tras w Polsce. Łączy granice z Czechami (Lubawka) z portem w Świnoujściu, stanowiąc kluczowy odcinek europejskiego korytarza transportowego Bałtyk–Adriatyk.

W pełni ukończona trasa liczy ponad 480 kilometrów, a jej znaczenie gospodarcze i turystyczne jest ogromne — ułatwi transport towarów, skróci czas podróży i poprawi bezpieczeństwo na zachodzie kraju.

Symbol nowoczesnej Polski

Zakończenie budowy S3 to nie tylko sukces inżynieryjny, ale także symbol skuteczności inwestycyjnej państwa. Polska posiada teraz ciągłą, nowoczesną arterię ekspresową od Sudetów po Bałtyk, łączącą regiony, biznes i turystykę.

 

Dodaj komentarz