Niezwykły cud infrastruktury. Most wyższy od Wieży Eiffla
Ma 1,3 km długości, rozpiętość jego łuków wynosi 467 m, a konstrukcja wznosi się na wysokość 359 m nad poziomem rzeki. Chenab Bridge to najwyższy most kolejowy na świecie.
Chenab Bridge to most, który był budowany przez ponad 15 lat i znajduje się między Bakkal i Kauri w dystrykcie Reasi Dżammu i Kaszmiru na rzece Chenab. Imponujących rozmiarów most będzie zapewniał pasażerom pociągów widoki na najwyższym (dosłownie!) poziomie – z okien pociągu będzie można podziwiać zapierające dech himalajskie szczyty.
Most ma 1,3 km długości i wznosi się na wysokość 359 m nad poziomem rzeki Chenab – tym samym konstrukcja przewyższa francuską Wieżą Eiffla. Nad centralnym łukiem znajduje się 11 stalowych filarów podtrzymujących 48-metrowe przęsła. Aby wybudować fundamenty, twórcy skupili się na pracach geoinżynierskich, które wzmocniły glebę i ustabilizowały skały.
Pierwotnie Chenab Bridge miał zostać ukończony w 2009 r, ale projekt został wstrzymany – zdaniem projektantów stabilność konstrukcji budziła sporo wątpliwości. Budowa została wznowiona w 2010 r. a oficjalne zakończenie nastąpiło dopiero w marcu 2021 r. Most wytrzymuje napór wiatru, który wieje prędkością przekraczającą 266 km/godz.i oprze się potencjalnym trzęsieniom ziemi o natężeniu V stopnia sejsmicznego. Te cechy czynią budowlę architektonicznym cudem infrastruktury. Prawda, że jest piękna?
O innych spektakularnych mostach pisaliśmy też TUTAJ.
Opracowanie: Kamila Gulbicka
Źródło: Inżynieria.com
Pingback:Niezwykły cud infrastruktury. Most wyższy od Wieży Eiffla – Wiadomości ze świata