fbpx

Dzięki biletom za 9 euro w Niemczech udało się zapobiec emisji niemal 2 mln ton CO2

Trzy miesiące temu wprowadzono w Niemczech eksperymentalną cenę biletów w kwocie 9 euro. Obejmowała ona nieograniczone podróże kolejami regionalnymi, tramwajami i autobusami. Z oferty skorzystała 52 mln osób, czyli ponad 60 procent populacji Niemiec. Dzięki temu udało się powstrzymać emisję 1,8 mln ton CO2.

Osoby, które zazwyczaj nie podróżowały transportem publicznym, stanowiły jedną piątą obywateli, którzy skorzystali z oferty. Wprowadzenie biletów za 9 euro miało na celu zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie wydatków mieszkańców. Według ankiety przeprowadzonej przez VDV, w której wypowiedziało się 78 tys. osób, 15 procent ankietowanych przyznało, że bez specjalnej ceny nie zdecydowałoby się na podróż komunikacją publiczną.

Według VDV zaoszczędzone emisje można porównać do zasilenia 350 tys. domów w podobnym okresie. Ponadto specjaliści zauważyli, że podobny spadek byłby widoczny w ciągu roku, jeśli Niemcy wprowadziłyby ograniczenie prędkości na swoich autostradach. Warto zaznaczyć, że typowy pojazd osobowy emituje około 4,6 tony dwutlenku węgla rocznie.

Są również opinie, że program pomógł utrzymać inflację, która obecnie wynosi około 8%, na nieco niższym poziomie niż wyniosłaby bez niego.

Pozytywne przyjęcie projektu

Pasażerowie byli zadowoleni nie tylko z niskiej ceny biletu, ale także przejrzystej i prostej idei. Dzięki jednemu biletowi unikali bowiem wielu komplikacji, od licznych stref transportowych po kategorie biletów, które różnią się znacznie w zależności od regionu.

Rząd i władze regionalne są teraz pod wielką presją, aby kontynuować pomysł w podobnej, lub innej formie.

 

Źródło: The Guardian, Deutsche Welle

Dodaj komentarz