fbpx

Polski latający motocykl wkrótce w produkcji

Druga dekada XXI wieku to czas dynamicznego rozwoju aeromobilności. W Polsce powstała się firma, która znacząco przyspiesza ten trend, wprowadzając unikalne rozwiązanie na skalę światową – latający motocykl Skyracer. Stworzony przez Maviatora, jest pierwszą tego typu maszyną w Europie i drugą na świecie.

Rozwój technologii i wizja przyszłości

Maviator, założony w 2022 roku przez polskich ekspertów z branży dronowej, od początku miał jasno sprecyzowaną misję: rozwój innowacyjnych, załogowych maszyn latających klasy Ultra Light eVTOL (elektryczne pojazdy pionowego startu i lądowania). Firma ta, złożona z doświadczonych konstruktorów i pilotów testowych, podjęła wyzwanie stworzenia pojazdu, który stanie się symbolem nowoczesnej aeromobilności i rekreacyjnego lotnictwa.

Latający motocykl – co to takiego?

Skyracer to jednoosobowy wielowirnikowiec, napędzany ośmioma elektrycznymi silnikami. Jego konstrukcja wyróżnia się pozycją pilota, który, podobnie jak na sportowym motocyklu, siedzi w aerodynamicznej, pochylonej pozycji. Dzięki temu użytkownik może poczuć niemal pełną swobodę lotu, jakby unosił się w powietrzu bezpośrednio, a nie za pomocą maszyny.

– „Chodziło o doświadczenie lotu zbliżone do uczucia unoszenia się w powietrzu. To coś, czego inne maszyny na rynku nie oferują” – mówi Mariusz Pułas, współzałożyciel i pilot testowy Maviatora.

Od prototypu do gotowego produktu

Prace nad Skyracerem rozpoczęły się od stworzenia trzech kolejnych prototypów. Pierwszy weryfikował założenia techniczne, drugi testował funkcjonalność i ergonomię, a trzeci – zaprezentowany w listopadzie 2024 roku – to prototyp funkcjonalny, wykorzystujący docelowe technologie.

Kolejnym krokiem będzie budowa prototypu produkcyjnego Skyracera X1, zaplanowana na początek 2025 roku. Maviator poszukuje obecnie inwestora, który pomoże zrealizować ten etap.

Od rekreacji do zastosowań specjalnych

Skyracer X1 będzie pojazdem rekreacyjnym, zdolnym do lotu przez około 20 minut. Cena jednostkowa to 135 tys. USD.

Wersja X2, zaplanowana na 2026 rok, wprowadzi napęd hybrydowy, wydłużając czas lotu do 45-60 minut. Dzięki temu maszyna zyska potencjał użytkowy dla służb mundurowych i ratowniczych.

– „Zainteresowanie naszym pojazdem wyrażają już wojskowi i kontrterroryści. Hybrydowy Skyracer może być idealny do cichych, precyzyjnych misji w trudno dostępnych terenach” – mówi Sebastian Nowicki, współzałożyciel projektu.

Rewolucja w lotnictwie osobistym

Maviator nie ogranicza swoich planów do rekreacji. W przyszłości zamierza rozwijać linie produktowe zarówno w napędzie elektrycznym, jak i hybrydowym, wprowadzając kolejne modele o wyższych osiągach i dłuższym czasie lotu. Ambicją firmy jest także wejście na rynki aeromobilności miejskiej, oferując większe maszyny do transportu osobowego (UAM i AUM).

Produkcja w Polsce

Maviator planuje rozpocząć produkcję w Polsce, korzystając z krajowego zaplecza technologicznego i wykwalifikowanej kadry. Firma zakłada sprzedaż 110 egzemplarzy Skyracera X1 w pierwszym roku produkcji, z możliwością dalszego wzrostu wraz z kolejnymi wersjami.

Latająca przyszłość

Polski Skyracer to nie tylko innowacyjny projekt technologiczny, ale także krok w kierunku zrównoważonej przyszłości lotnictwa osobistego. Dzięki prostocie obsługi, niskim kosztom eksploatacji i możliwości adaptacji do różnych zastosowań, Maviator może stać się liderem w dynamicznie rozwijającym się rynku aeromobilności.

Choć na razie maszyna jest przeznaczona głównie do rekreacji, potencjalne zastosowania w służbach ratowniczych, wojskowych czy miejskim transporcie osobowym otwierają przed firmą ogromne perspektywy. Latający motocykl Maviatora może stać się symbolem nowoczesnej mobilności i innowacyjności prosto z Polski.

Dodaj komentarz