Polskie przedsiębiorstwo przejmuje jedną z największych firm kurierskich w Wielkiej Brytanii
InPost przejmuje brytyjską firmę kurierską Yodel, jednego z czołowych graczy logistycznych w Wielkiej Brytanii, dzięki czemu stanie się trzecim co do wielkości niezależnym operatorem kurierskim w tym kraju. Zgodnie z warunkami umowy InPost nabył 95,5 proc. udziałów spółki Judge Logistics Ltd (JLL), będącej właścicielem Yodel Delivery Network. Pozostałe 4,5 proc. udziałów pozostaje w rękach firmy PayPoint.
Zakup udziałów został przeprowadzony poprzez zamianę długu na kapitał własny, polegającą na przekształceniu wcześniej udzielonego przez InPost finansowania dla JLL w kapitał zakładowy. Do momentu przejęcia InPost udzielił Judge Logistics Ltd finansowania o wartości 106 mln funtów w formie obligacji zamiennych.
InPost i Yodel — od współpracy do przejęcia
Transakcja ta jest konsekwencją nawiązanej wcześniej współpracy obu firm. W październiku 2024 roku Yodel rozpoczął świadczenie usług kurierskich dostarczania przesyłek z Paczkomatów InPost bezpośrednio do domów klientów (locker-to-door).
Według prezesa InPost Rafała Brzoski, połączenie z Yodel to przełom dla branży, ponieważ jedna marka będzie teraz realizować dostawy zarówno do Paczkomatów, jak i bezpośrednio pod drzwi odbiorców.
– Przejęcie firmy Yodel jest kluczowym momentem rozwojowym na drodze do zrewolucjonizowania brytyjskiego rynku dostaw oraz obecności Grupy InPost w całej Europie. Dzięki tej inwestycji przyspieszamy nasz rozwój w UK, który w sposób organiczny mógłby nam zająć nawet 5 lat – powiedział Rafał Brzoska cytowany w komunikacie.
– Ta strategia odzwierciedla nasz długoterminowy plan zaangażowania na rynku brytyjskim, który ma największy potencjał w całej Europie. Model logistyczny InPost już zmienił rynek dostaw w Polsce, a także na innych rynkach europejskich. Teraz, dzięki przejęciu Yodel, jesteśmy gotowi zrobić to samo na Wyspach Brytyjskich – dodał założyciel i CEO Grupy InPost.
Dzięki przejęciu Yodel, InPost przyspieszy rozwój w Wielkiej Brytanii, zwiększając wolumen przesyłek do około 300 milionów rocznie. Grupa natychmiast powiększy także bazę klientów do ponad 700 sklepów online, osiągając około 8-procentowy udział w rynku. Ponadto InPost wprowadzi w segmencie B2C wyjątkową na rynku brytyjskim usługę dostawy paczek już następnego dnia (D+1).
Obecnie InPost dysponuje w Wielkiej Brytanii siecią ponad 18 tysięcy punktów typu out-of-home (OOH), w tym 10 tysięcy Paczkomatów.
Rozwój InPost na brytyjskim rynku
Zakup Yodel nastąpił po wcześniejszym przejęciu firmy Menzies Distribution w październiku 2024 roku, co zapewniło InPost pełną kontrolę nad procesem logistycznym w Wielkiej Brytanii.
Grupa InPost odnotowała w 2024 roku rekordowe wyniki finansowe – przychody wzrosły o 23,5 proc. rok do roku, osiągając poziom 10,9 mld zł, a skorygowana EBITDA zwiększyła się o 33,5 proc., do 3,6 mld zł.
W minionym roku InPost obsłużył 1,1 miliarda przesyłek (+22 proc. r/r), niemal podwajając zysk na akcję (EPS). Firma znacząco rozwinęła też swoją sieć OOH w Europie – zainstalowano ponad 11,5 tysiąca nowych Paczkomatów, co oznacza rekordowy wzrost liczby urządzeń o 32 proc. względem 2023 roku.
W Wielkiej Brytanii InPost dostarczył w 2024 roku 93,2 miliona przesyłek, dwukrotnie więcej niż w 2023 roku. Największymi motorami tego wzrostu były przesyłki C2C oraz zwroty zakupów online.
Przychody Grupy na rynku brytyjskim wzrosły do ponad 1,2 mld zł (+164 proc. r/r). Obecnie InPost posiada tam niemal 12,8 tysiąca punktów OOH, w tym 10 tysięcy Paczkomatów, tworząc największą tego typu sieć punktów dostaw w Wielkiej Brytanii.
Na koniec 2024 roku Grupa InPost dysponowała ponad 82 tysiącami punktów typu out-of-home, w tym niemal 47 tysiącami Paczkomatów oraz ponad 35 tysiącami punktów PUDO w dziewięciu krajach Europy (Wielka Brytania, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg i Holandia). Grupa świadczy również usługi kurierskie oraz fulfillment dla sprzedawców internetowych, współpracując z około 100 tysiącami sklepów online.