Powołano Polski Pakt Plastikowy, mający na celu ograniczenie wykorzystywania tworzyw sztucznych
Powołano Polski Pakt Plastikowy to wspólna inicjatywa środowisk biznesowych, naukowych, ekologicznych i pozarządowych, która ma na celu odciążenie środowiska naturalnego.
Pak zawiązany został 10 września. Z sektora biznesowego we współpracę zaangażowali się naprawdę poważni gracze, m.in. tacy jak Kaufland, Jeronimo Martins Polska, Lidl, Carrefour czy nawet Santander Bank Polska. Wspólnie wyznaczono 6 oficjalnych celów, które mają być zrealizowane do 2025 roku:
- Wyłączenie z rynku najbardziej szkodliwych dla środowiska opakowań lub ich przeprojektowanie oraz postawienie na alternatywne modele dostaw i innowacje.
-
Pomniejszenie o 30 proc. skali wykorzystywania pierwotnych tworzyw sztucznych w produktach wprowadzanych do obiegu.
-
Zapewnienie możliwości ponownego wykorzystania lub recyklingu dla KAŻDEGO opakowania bazującego na tworzywach sztucznych do 2025 roku.
-
Podniesienie obecności surowców wtórnych w każdym takim opakowaniu do co najmniej 25 proc.
-
Aktywne działania zmierzające do tego, by poziom recyklingu osiągnął w Polsce minimum 55 proc.
-
Działania edukacyjne dla społeczeństwa skoncentrowane na kwestiach recyklingu, segregacji czy odpowiedzialnego gospodarowania opakowaniami.
– Tylko wspólnie możemy zmierzyć się z plastikowym wyzwaniem. Powinniśmy skoncentrować działania na ograniczeniu użycia plastiku, pracować nad innowacjami i sprawić, aby plastik krążył w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że angażowanie kolejnych firm, instytucji i administracji, a także realna i efektywna współpraca wszystkich stron może doprowadzić do zmiany modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w Polsce – skomentowała partner zarządzania CSR Consulting, Małgorzata Greszta