Szybszy lot i mniej huku. NASA już szykuje się do testów
Czy wrócą komercyjne loty samolotami naddźwiękowymi? NASA wkrótce przetestuje X-59 Quiet SuperSonic Technology – samolot, który rozpędzi się do prędkości 1593 km/h bez generowania huku.
W styczniu 2022 r. NASA poinformowała, że pracuje nad samolotem naddźwiękowym, który miałby być tak samo szybki i duży jak Concord, ale niegenerujący podobnego huku. W tym celu agencja rozpoczęła współpracę z Lockheed Martin – firmą, która otrzymała kontrakt o wartości 247,5 miliona dolarów, aby przywrócić po dwudziestu latach naddźwiękowe loty komercyjne.
Proces konstrukcji samolotu X-59 został ukończony w grudniu 2021 r. w hangarze Lockheed Martin Skunk Works w Kalifornii, a pierwsze testy zostały przeprowadzone w ośrodku badawczym NASA, w Glenn. X-59 posiada długi i zwężający się do samego końca „nos” bez typowego kadłuba – dzięki temu huk rozpędzającego się samolotu będzie generował znacznie mniej niż (niebezpieczne dla ucha) 110 decybeli.
Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, już niedługo otrzymamy samolot o długości rzędu 28,65 metra, masie startowej rzędu 14700 kg i możliwości rozpędzenia się do prędkości 1593 km/h. Na to jednak trzeba jeszcze poczekać. Miarodajne testy lotu będą przeprowadzone w 2022 r. W kolejnym zaś zostaną przeprowadzone akustyczne loty walidacyjne, a dopiero w 2024 r. odbędą się pierwsze przeloty nad obszarami zaludnionymi.
Opracowanie: Kamila Gulbicka
Źródło: chip.pl
[…który miałby być tak samo szybki i duży jak Concord].
Prędkość przelotowa Concorde wynosiła 2 158 km/h, maksymalna 2270 km/h, a nie 1593 km/h.