Polska jest obecnie jednym z największych producentów jachtów na świecie
Polski sektor jachtowy to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów gospodarki, który zdobył uznanie na arenie międzynarodowej. Polska jest obecnie jednym z czołowych producentów jachtów na świecie, specjalizując się w budowie luksusowych jednostek. Produkowane w Polsce jachty są głównie eksportowane, trafiając do klientów w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej i Australii. Dla branży kluczowe znaczenie mają nie tylko jakość i nowoczesność produktów, ale także konkurencyjne ceny i zaawansowane technologie produkcyjne.
W 2020 roku wartość polskiego eksportu w tej branży osiągnęła niemal 1,78 mld USD. Firmy z sektora mogą zatrudniać nawet do 45 tys. pracowników. Polska dołączyła do projektu TEcoNaut, który promuje ekologiczne materiały w budowie łodzi.
Polskie firmy produkujące jachty żaglowe
Przedstawiamy wszystkie polskie przedsiębiorstwa tworzące wspólnie przemysł jachtowy naszego kraju. Łącznie działa aż 22 firmy specjalizujące się w produkcji jachtów żaglowych. Wyróżnione przez Polską Izbę Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych, są to:
- Antila Jacht
- Aquatic Yachts
- Bałt Yacht
- Caravela sp. z o.o.
- Cobra Yachts
- Das Yacht Center S.C.
- Janmor Yacht Yard
- Janukowicz Jacht
- Koga Sp. z o.o.
- Markos Sp. z o.o.
- N FUN YACHTING sp. z o.o.
- OPTICUP PPH Jerzy Miśków
- Ostróda Yacht Sp. z o.o.
- Pod Omega
- Pro Air
- SOBUSIAK YACHT YARD
- SPIDER
- Stocznia Jachtowa Delphia Sp. z o.o.
- Stocznia Jachtowa Northman
- Sunreef Venture S.A.
- TES YACHT Sp. z o.o.
- Yacht Hornet Rajmund Mech
Firmy tworzące polski przemysł łodzi motorowych
Do powyższego grona dołączają firmy specjalizujące się w budowie łodzi motorowych, również wyróżnione przez Polską Izbę Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych:
- Balt Yacht
- Caravela sp.z o.o. sp.k.
- Cavo Marine
- Cobra Yachts
- Corsiva Yachting
- CP Yachts sp. z o.o.
- TMP Group Poland
- D-BOATS Sp. z o.o.
- DAS Yacht Center S.C.
- Dracan Marine Sp. z o.o.
- EMZI BOATS
- Futuro Boats Sp.z o.o.
- Galeon Sp.z o.o. Sp.K.
- Janukowicz Jacht
- La Mare Sp. z o.o.
- LAMDO YACHTS
- Markos Sp. z o.o.
- Mazuria
- MODEL-ART
- Mongird Yachts
- NAUTIC YACHTS
- Nikhen Yachts
- NOMADREAM
- ODYSSEYA YACHTS
- Ostróda Yacht
- Parker
- Perla Yacht Group
- Pod Omega
- ROTO-TECH
- SAXDOR SHIPYARD
- Silesian-Yachts
- Sofic
- Sportis
- STILLO YACHTS
- STOCZNIA JACHTOWA DELPHIA
- Stocznia Jachtowa Northman
- Sunreef Venture S.A.
- Techno Marine
- TES YACHT
- TJ Technologies
- Virtue Yachts
- Waterbus
- White Eagle
W czym polski przemysł jachtowy przewyższa konkurencję?
Atutem polskiego sektora jachtowego jest połączenie wysokiej jakości wykonania, konkurencyjnych cen i zdolności do innowacji. Firmy takie jak Galeon oferują jachty w unikatowym stylu i z zaawansowanymi systemami nawigacyjnymi, co przekłada się na ich popularność w Europie i Ameryce Północnej.
Dodatkowo, organizacja wydarzeń branżowych, takich jak PolBoat Yachting Festival w Gdyni, przyciąga uwagę mediów i klientów, wzmacniając pozycję Polski na światowej mapie jachtingu oraz stając się platformą do prezentacji nowoczesnych rozwiązań, takich jak łodzie z napędem elektrycznym i hybrydowym.
Przemysł jachtowy w liczbach
Polska zajmuje obecnie 8. miejsce na świecie pod względem eksportu jachtów oraz 5. w Europie. Według wyliczeń UN Comtrade, wartość polskiego eksportu w branży w 2020 roku wyniosła blisko 1,78 mld USD, wyprzedzając m.in. Stany Zjednoczone (1,75 mld USD), Hiszpanię (0,74 mld USD) i Norwegię (0,60 mld USD). Z danych Eurostat wynika, że w 2020 r. eksport polskich jachtów stanowił około 61,2% ogólnej wartości eksportu w tej grupie towarowej krajów Unii Europejskiej.
W 2024 roku roczna produkcja polskich jachtów, zwłaszcza łodzi motorowych i żaglowych, może sięgnąć około 22-25 tysięcy jednostek (na dokładne dane musimy poczekać). Szacuje się, że dotychczas nawet 90-95% tej produkcji trafia na eksport, głównie do krajów Europy Zachodniej, USA, Australii oraz na Bliski Wschód. Polska branża zapewnia również pracę dla blisko 45 tysięcy osób.
Ekologiczny polski przemysł jachtowy
Polski sektor jachtowy korzysta z zaawansowanych technologii i eko-innowacji. Dzięki wsparciu funduszy europejskich Polska przystąpiła do projektu TEcoNaut, który promuje ekologiczne materiały w budowie łodzi, dążąc do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. W ramach projektu opracowywane są nowe technologie, takie jak biodegradowalne kompozyty, mogące zastąpić tradycyjne, mniej ekologiczne włókna szklane. Jak stwierdził Prezes PolBoat Michał Bąk:
– Dla polskiego przemysłu jachtowego przyłączenie się do tego projektu jest wyzwaniem, które będzie miało bezpośredni wpływ na cele, jakich oczekuje od nas branża: jakościowe umiejętności zawodowe i rozwój technologiczny, które pomogą nam stworzyć nowoczesny sektor ściśle powiązany ze zrównoważonymi wskaźnikami określonymi dla rozwoju przemysłowego w ramach UE – stwierdza Prezes PolBoat
Mamy więc powody do dumy, jednak branża musi nadal kłaść nacisk na dalszy rozwój. Zakup jachtu często przekracza możliwości finansowe przeciętnego obywatela i jest zarezerwowany dla klientów z naprawdę zasobnym portfelem. Przykładem jest Jeff Bezos, którego zakupiony w 2021 roku superjacht „Czarna Perła” zawierał polskie komponenty. Na szczęście nasz kraj słynie między innymi z budowy luksusowych jednostek przeznaczonych dla najbardziej wymagających klientów.
I teraz dzięki Was fiskus wymyśli jak ich wydoić do cna.