fbpx

Druga na świecie, pierwsza w Europie – Polska zaprezentowała lokomotywę na wodór

Podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako w Gdańsku pokazano prototypową lokomotywę z napędem wodorowym produkcji bydgoskiej Pesy. Jest to drugi tego typu pojazd na świecie, pierwszy zaprezentowali Chińczycy. Pracę nad projektem ekologicznej lokomotywy trwały dwa lata.

– Targi Trako są doskonałą okazją, aby prezentować polską myśl inżynierską. Polska kolej się zmienia. Z jednej strony szeroki program taborowy, dający nadzieję na nowoczesne pociągi i wyremontowane wagony i składy — i to się już dzieje. Z drugiej strony, innowacje i rozwój. Na Zielony Ład Komisji Europejskiej polscy inżynierowie odpowiadają konkretem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Widzieliśmy w niej duży potencjał rozwoju. Od początku zależało nam na zapewnieniu Pesie stabilnego, długoterminowego wsparcia kapitałowego, ale też przede wszystkim na tym, aby była to firma innowacyjna i nowoczesna. Udało się stworzyć unikatowy produkt, obiecujemy, że to nie wszystko – mówił szef PFR.

Nowy produkt Pesy to lokomotywa zero emisyjna napędzana ogniwem wodorowym i baterią. Pracę nad nią trwały dwa lata. Zaprezentowany w Gdańsku pojazd to model prototypowy.

– Lokomotywa będzie przeznaczona do testów, najpierw u nas w firmie, później na torze próbnym w Żmigrodzie i oczywiście też u naszego docelowego partnera PKN Orlen na torach w Płocku. To jest tak naprawdę jeden z dwóch wyprodukowanych na świecie prototypów lokomotywy wodorowej. Jest również prototyp chiński, który od kilku miesięcy jest objeżdżany. Nasza lokomotywa jest absolutnym liderem w Europie – powiedział dziennikarzom szef bydgoskiej firmy.

Wyjaśnił, że powstały w Pesie pojazd to lokomotywa manewrowa.

– Ona może obsługiwać pojazdy w portach, w fabryce czy na innych bocznicach. Lokomotywa szlakowa powstanie w drugiej kolejności, dlatego, że wodór ze swoją bardzo niską masą cząsteczkową potrzebuje dużych zbiorników, więc tu dużą rolę odgrywać będzie częstość tankowania – objaśnił Zdziarski.

4-osiowa lokomotywa wodorowa z Pesy posiada silniki trakcyjne o mocy 4x180kW. W pojeździe zastosowane zbiorniki wodoru – 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2×85 kW.

W rozpoczętych we wtorek w Gdańsku 14. Targach Kolejowych Trako uczestniczy ponad 500 wystawców z 25 krajów m.in. Austrii, Belgii, Chin, Czech, Holandii, Niemiec, Litwy, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch. To największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Impreza zakończy się w piątek.

Dodaj komentarz