fbpx

Inżynierzy z Politechniki Warszawskiej nagrodzeni w USA

Młodzi konstruktorzy z międzywydziałowego koła naukowego Politechniki Warszawskiej powrócili z międzynarodowych zawodów w USA z licznymi medalami. Ich wyzwanie polegało na konstruowaniu sterowanych na odległość samolotów o jak największej zdolności ładunkowej.

Dr hab. inż. Tomasz Grabowski, opiekun koła naukowego AeroDesign związany z Wydziałem Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, poinformował o sukcesie swoich studentów podczas konkursu SAE AeroDesign East 2023 na Florydzie, gdzie zdobyli kilka medali.

W prestiżowej kategorii Regular zdobyli dwa czwarte miejsca — w rankingu ogólnym oraz za wykonanie zadania, jak również trzecie miejsce za raport techniczny. W kategorii Micro osiągnęli jeszcze lepsze wyniki — zdobywając trzy trzecie miejsca w klasyfikacji ogólnej, za realizację misji oraz za raport techniczny, oraz drugie miejsce za prezentację techniczną.

Charakterystycznym elementem zespołu z Politechniki Warszawskiej są biało-czerwone koszulki.

Zawody SAE AeroDesign to konkurs, w którym uczestnicy samodzielnie projektują i konstruują zdalnie sterowane samoloty o maksymalnym udźwigu, prezentują je przed komisją sędziowską i wykonują z nimi loty.

Rywalizacja odbywa się corocznie w dwóch edycjach (East i West) na terenie Stanów Zjednoczonych. Jak informuje opiekun koła, głównymi organizatorami i sponsorami są firmy Lockheed Martin oraz Boeing – czołowi konkurenci na rynku lotniczym. W związku z tym zawody Aero Design uznawane są za jedne z najbardziej prestiżowych dla młodych inżynierów lotnictwa.

W ramach konkursu uczestnicy muszą przygotować dokładną dokumentację dotyczącą procesu projektowania i budowy samolotów, przedstawić przyjęte założenia i rozwiązania, przeprowadzić inspekcję techniczną oraz wykonać loty konkursowe. Nagrody przyznawane są także w klasyfikacji generalnej.

Zawody odbywają się w trzech klasach, jak można przeczytać na stronie internetowej koła. W prestiżowej klasie Regular zabronione jest stosowanie włókien kompozytowych. Misja polega na przewiezieniu piłek do piłki nożnej i ciężaru (symulacja dużych ładunków). Moc silnika elektrycznego jest ograniczona do 1000W, a masa startowa wynosi około 24 kg.

Klasa Advanced to najbardziej zaawansowana technologicznie. Ma na celu symulację kolonizacji Marsa poprzez wypuszczenie szybowców z kolonistami oraz ładunków z wodą i habitatami, które muszą wylądować w określonym obszarze. Obsługują go dwie osoby – pilot i obserwator z dostępem do obrazu na żywo z kamery na pokładzie. W tej klasie można używać kompozytów, dlatego wiele elementów wykonane jest z włókna węglowego.

Najlżejsza klasa to Micro. Jej zadaniem jest stworzenie jak najlżejszego bezzałogowego samolotu, który można szybko zmontować z ładunkiem o niskiej gęstości. Każdy element konstrukcji jest optymalizowany, aby zapewnić jak najmniejszą masę samolotu. W tej klasie jakość dokumentacji, lotów i czas montażu mają jednakowe znaczenie w punktacji generalnej.

Zawody są corocznie organizowane przez Society of Automotive Engineers (SAE) – stowarzyszenie, które zrzesza tysiące inżynierów z całego świata i przyciąga setki ambitnych studentów kierunków technicznych. W zawodach rywalizowało 45 drużyn z całego świata.

Dodaj komentarz