fbpx

Austriacy zaskoczyli świat. Skonstruowali wyjątkowy silnik hybrydowy

Austriacka firma Obrist opracowała nowy dwucylindrowy silnik spalinowy, który ma mniej wibracji niż silnik V12. Ten hybrydowy silnik jest już gotowy do produkcji seryjnej.

Silnik V12 jest uważany za wzór płynnej pracy. Teraz firma Obrist twierdzi, że stworzyła silnik, który działa jeszcze płynniej, mimo że ma tylko dwa cylindry. Aby to pokazać, na testowym stanowisku umieszczono kieliszek szampana na pracującym silniku. Ten miniaturowy silnik, nazwany „Generatorem wibracji zerowych” (ZVG), został zamontowany w zmodyfikowanej Tesli Model 3. Hybrydowy napęd składa się z dwucylindrowego silnika o mocy 61 KM, ważącego tylko 110 kg, co jest przewagą nad całkowicie elektrycznymi samochodami. Choć napędy elektryczne są bardziej wydajne niż spalinowe, ich problemem jest duża masa baterii. Na przykład, bateria Mercedesa EQS o pojemności 108 kWh waży 692 kg, podczas gdy porównywalny zbiornik paliwa w dieslu waży tylko 50 kg.

Hybrydowy napęd łączy wysoką gęstość energii benzyny z efektywnością napędu elektrycznego, który dzięki rekuperacji odzyskuje energię. Silnik Obrista, gotowy do produkcji seryjnej, w hybrydzie Hyper ma akumulator o pojemności 17,3 kWh. Dwucylindrowy silnik służy do ładowania akumulatora, a jego dwa wały korbowe pracują w przeciwnych kierunkach, eliminując wibracje. Przekładnia amortyzowana gumą minimalizuje hałas, a zintegrowane koło zamachowe kompensuje bezwładność części. Akumulator składa się z dwóch warstw okrągłych ogniw w aluminiowej obudowie o grubości 2 mm. Obrist podaje wydajność generowania energii elektrycznej na poziomie 34 procent, co pozwala silnikowi pracować optymalnie, uruchamiając się, gdy akumulator jest naładowany w 50 procentach. Strategia ta eliminuje potrzebę rozruchu na zimno, co jest istotne dla emisji spalin.

Wyjątkowa hybryda z Austrii

Obrist szacuje, że zasięg napędu elektrycznego według WLTP wynosi od 80 do 90 km, a średnie zużycie silnika spalinowego to około 1,5 l/100 km, co daje całkowity zasięg ponad 1000 km. Pomimo dobrego bilansu CO2, planowane zakazy silników spalinowych mogą zagrozić tej koncepcji. Obrist proponuje eMetanol jako rozwiązanie neutralne pod względem emisji gazów cieplarnianych. Produkcja 1 kg eMetanolu wymaga 2 litrów wody morskiej, 3372 kg powietrza i około 12 kWh energii elektrycznej, a wytwarza 1,5 kg tlenu. Metanol można transportować istniejącą infrastrukturą, co czyni go praktycznym rozwiązaniem.

Dodaj komentarz