fbpx

Reporterzy zbudowali wirtualną bibliotekę w grze Minecraft, aby walczyć ze światową cenzurą

W większości krajów wolność słowa uważana jest za podstawowe prawo człowieka. Istnieje jednak wiele państw, w których obywatele są przez cały czas cenzurowani. Dotyka to szczególnie dziennikarzy, których zadaniem jest dochodzenie do prawdy i informowanie o faktach.

Jest wiele miejsc na świecie, w których zawód dziennikarza jest zakazany. Ludzie ci są prześladowani, więzieni a nawet pozbawiani życia za swoje publikacje. W celu obejścia cenzury i dotarcia do miejsc, gdzie niektóre informacje są zakazane, Reporterzy  z RSF (Reporterzy Bez Granic) stworzyli specjalna bibliotekę, umieszczoną w wirtualnym świecie gry Minecraft. Do biblioteki może dotrzeć każdy, a jej zawartość jest niedostępna dla cenzorów.

Swój wybór twórcy tłumaczą ogólnoświatową dostępnością gry.

“Reporterzy Bez Granic (RSF) wykorzystali to środowisko do zbudowania “The Uncensored Library”: biblioteki, która jest teraz dostępna na otwartym serwerze dla graczy Minecraft na całym świecie. Biblioteka ta jest wypełniona książkami zawierającymi artykuły, które były cenzurowane w kraju ich pochodzenia. Artykuły te są teraz ponownie dostępne w świecie gry Minecraft – ukryte przed rządową technologią nadzoru. Książki te mogą być czytane przez każdego na serwerze, ale ich zawartość nie może być zmieniana. Biblioteka przez cały czas się rozrasta, dodawanych jest coraz więcej książek, wszystko po to, aby walczyć z cenzurą”.

Wirtualna biblioteka otworzyła swoje podwoje 12 marca, z okazji Światowego Dnia Przeciwko Cenzurze Cybernetycznej. Akcja pod hashtagiem #TruthFindsAWay zachęca ludzi do dzielenia się swoimi przemyśleniami oraz rozpowszechniania przesłania o przeciwdziałaniu cenzurze.

Dziennikarze z 5 różnych krajów (Egiptu, Meksyku, Rosji, Arabii Saudyjskiej i Wietnamu), w których ich słowa są uciszane, mają teraz szanse aby wypowiadać się swobodnie.

– Ich artykuły zostały teraz ponownie opublikowane, jako książki w grze Minecraft. Publikacje dostępne są w języku angielskim i oryginalnym języku artykułów. Można do nich dotrzeć w krajach, które cenzurowały te prace – wyjaśniają przedstawiciele projektu.

Tworząc bibliotekę, dziennikarze RSF współpracowali z BlockWorks – firmą współpracującą z Minecraft.

– Biblioteka została zbudowana w ciągu 3 miesięcy, i jest wykonana z ponad 12,5 miliona bloków. Zaprojektowanie i stworzenie biblioteki zajęło 24 budowniczym z 16 różnych krajów 250 godzin. Główna kopuła biblioteki ma prawie 300 wirtualnych metrów szerokości, co uczyniłoby ją drugą największą na świecie – komentują twórcy projektu.

Dlaczego wybrali Minecraft?

Twórcy projektu tłumaczą swój wybór tym, jak bardzo gra Minecraft jest popularna wśród młodszych pokoleń. Ponad sto milionów ludzi gra w tę grę do dziś, mimo że ma ona ponad 10 lat.

Budowniczowie biblioteki poinformowali również , jak udało im się połączyć mechanikę gry z ich przesłaniem:

– Minecraft jest grą typu open-world, w której gracze mogą eksplorować zbudowany z bloków, pikselowy świat. Mogą oni odkrywać i wydobywać surowce, narzędzia rzemieślnicze, budować struktury i współpracować z innymi graczami. Tryb twórczy gry jest często określany jako “cyfrowe Lego” i jest wykorzystywany w środowiskach edukacyjnych. Częścią gry Minecraft jest zbieranie i tworzenie przedmiotów, takich jak na przykład książki, które mają do 100 stron i mogą być pisane swobodnie. Inni gracze mogą je czytać, ale nie mogą zmieniać treści książek na serwerze – opowiadają autorzy projektu.

Źródło:uncensoredlibrary.com/en, rsf.org

Dodaj komentarz