Odkryto ponad 20 skamieniałych jaj dinozaurów, cztery z nich mogą zawierać embriony

Na północnym wschodzie Hiszpanii zespół paleontologów odnalazł 20 skamieniałych jaj dinozaurów. Naukowcy informują, że jest to jedno z największych skupisk prehistorycznych jaj, odkrytych dotychczas na świecie. Znalezisko może mieć około 68 mln lat. Cztery jaja prawdopodobnie zawierają embriony dinozaurów.

O nowym odkryciu poinformował jeden z członków ekipy badawczej, Miguel Moreno Azanza. Poszukiwania rozpoczęte w 2019 r. w okolicach miasta Huesca przyniosły zaskakujący efekt. Odkryte jaja dinozaurów w takiej ilości, to fenomen na skalę światową.

– Jesteśmy bardzo zaskoczeni, gdyż od praktycznie 14 lat prowadzimy rozmaite badania w Aragonii (…) i właśnie tam ma miejsce teraz takie odkrycie – wyjaśnił paleontolog, który w ostatnich latach prowadził również prace badawcze w Portugalii.

Jak informuje Moreno Azanza, pierwsze poszukiwania w grocie w okolicach miasta Huesca rozpoczęto w grudniu. Wówczas nic nie wskazywało na to, że miejsce to może być jednym z największych na świecie skupisk jaj dinozaurów.

Pozostałości po tytanozaurach

Średnica znalezionych w jaskini jaj wynosi około 20 cm. Hiszpański naukowiec, który odkrył grotę w gminie Loarre, szacuje, że znalezisko może mieć około 68 mln lat.
Ze wstępnych ustaleń paleontologów wynika, że skupisko zawiera ponad 20 skamieniałych jaj, wśród których cztery mogą zawierać wewnątrz embriony dinozaurów, to pozostałości po tytanozaurach, grupie roślinożernych zauropodów żyjących od późnej jury do końca kredy, obejmująca jedne z największych lądowych zwierząt w dziejach – ich długość ciała dochodziła nawet do ponad 30 m, a waga do 100 ton.

– Liczymy, że dzięki temu odkryciu uda nam się znaleźć odpowiedzi na kilka frapujących nas pytań dotyczących reprodukcji tych dinozaurów – podsumował Moreno Azanza.
Jaja kilkuset samic z Patagonii

Poprzednie tak duże odkrycie skamieniałych jaj tytanozaurów miało miejsce podczas dwóch wypraw naukowych w 1997 r. i w 1999 r. w Auca Mahuevo, w argentyńskiej Patagonii. Jaja o średnicy ok. 11–12 cm, zawierały skamieniałe embriony, z odciskami skóry. Prawdopodobnie kilkaset samic wykopało gniazda i zniosły jaja, po czym przysypały ziemią i roślinami.