fbpx

Bez niej platformy takie jak Netfliks, HBO czy YouTube nigdy by nie powstały. Oto Polka, która dokonała przełomu w dziedzinie streamingu

Marta Karczewicz przekuła swoją pasję do matematyki i technologii cyfrowej na wynalazki o wartości miliardów dolarów, które przynoszą korzyść miliardom ludzi.

Jest pionierką badań nad kompresją obrazu wideo i ma na swoim koncie kilkaset opatentowanych wynalazków na obu stronach Atlantyku. Wśród nich znajduje się przypuszczalnie najważniejszy, filtr deblokujący, który jest stosowany od wielu lat głównie w dekoderach telewizyjnych. Ten filtr wygładza ostre krawędzie pikseli i usuwa tzw. duchy, czyli cienie i aureole, które negatywnie wpływają na komfort oglądania.

Czy można uznać ją za Marię Skłodowską-Curie naszych czasów? Podobieństw między tymi dwoma wybitnymi Polkami jest wiele. Oba miały analityczne umysły, zamiłowanie do nauk ścisłych oraz pracowały wytrwale i niemal benedyktyńsko w zaciszu swoich pracowni. Marta Karczewicz, urodzona sto lat po słynnej rodaczce, również rozpoczęła swoją edukację w Polsce, a następnie kontynuowała naukę za granicą, gdzie odniosła spektakularne sukcesy. Co więcej, bajty i piksele, na których oparła swoją karierę, stanowią rodzaj pierwiastków ostatnich dekad – ery cyfrowej.

Za każdym razem, gdy plik wideo jest przesyłany za pośrednictwem serwisu internetowego lub sygnału telewizyjnego, jest on prawdopodobnie kodowany przy użyciu standardu Advanced Video Coding (AVC), do opracowania którego przyczyniła się właśnie Polka.

Kariera Karczewicz rozpoczęła się w latach 90. XX wieku, kiedy to jako finalistka polskiej olimpiady matematycznej otrzymała grant od firmy Nokia na badania związane z przetwarzaniem sygnału i obrazu na Uniwersytecie Tampere w Finlandii. Dzięki temu mogła kontynuować swoją edukację i rozwijać zainteresowania w dziedzinie matematyki oraz nauk ścisłych. To właśnie tam, w trakcie swojej nauki, zainteresowała się technologiami kompresji wideo, które później stały się jej obszarem specjalizacji i umożliwiły opracowanie kluczowych komponentów standardu AVC.

„Zawsze lubiłam rozwiązywać problemy matematyczne. W matematyce nie trzeba wiele pamiętać – wystarczy to rozumieć i myśleć” – wspomina w rozmowie z PAP.

Technologie, nad którymi pracowała Karczewicz, umożliwiają tysiąckrotną kompresję obrazu bez zauważalnego wpływu na jego jakość, co pozwala na transmisję filmów w Internecie do milionów odbiorców na całym świecie. Choć technologia ta zrewolucjonizowała sposób, w jaki korzystamy z mediów, Karczewicz nie przewiduje, że w najbliższym czasie zabraknie dla niej pracy. Współczesne trendy wideo, takie jak rosnąca popularność transmisji na żywo i wirtualnej rzeczywistości, wymagają ciągłego rozwoju i innowacji, co oznacza, że ​​jest wiele możliwości do dalszego udoskonalania technologii wideo i stworzenia nowych standardów.

„Przesyłanie filmów stało się codziennością: ludzie cały czas prowadzą za pomocą telefonu rozmowy wideo, oglądają teledyski, przekazują sobie różne filmiki – to jest już zupełnie normalne” – podkreśla.

Marta Karczewicz posiada obecnie ponad 700 patentów dotyczących technologii kompresji wideo, których wartość opiewa na ponad 1 mld dolarów. Pozwoliło jej to zająć pierwsze miejsce wśród kobiet – wynalazców patentów, jak podaje PatentVector, firma zajmująca się analizą danych patentowych.

Dodaj komentarz