Nowe badanie wykazało, że dzieci potrafią pokonać AI w podstawowych zadaniach
Niedawno przeprowadzone badanie przez zespół naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley rzuca nowe światło na różnice w innowacyjnym myśleniu między ludźmi a sztuczną inteligencją (AI). Eksperyment skupił się na analizie sposobów, w jakie dzieci i technologia AI podejmują decyzje dotyczące wykorzystania narzędzi w nietypowych sytuacjach.
Innowacyjne wykorzystanie narzędzi jest definiowane przez badaczy jako zdolność do projektowania nowych narzędzi od podstaw, a także odkrywania i wykorzystywania istniejących narzędzi w celu rozwiązywania nowych zadań. Zgodnie z wynikami eksperymentu, dzieci wykazały się większą innowacyjnością w porównaniu do AI.
W jednym z kluczowych eksperymentów uczestnicy mieli za zadanie narysować koło, mając do dyspozycji niekonwencjonalne narzędzia takie jak linijka i czajnik. Około 85% dzieci zdecydowało się użyć czajnika jako prowizorycznego szablonu do odrysowania idealnego koła, podczas gdy sztuczna inteligencja wybrała linijkę. Decyzja AI była podyktowana zaprogramowanymi skojarzeniami, gdzie linijka była postrzegana jako narzędzie do rysowania kształtów, a czajnik kojarzył się wyłącznie z przygotowywaniem herbaty.
Badacze wyjaśniają, że odkrywanie nowych funkcji w narzędziach codziennego użytku nie opiera się na prostym znajdowaniu powiązań z innymi przedmiotami. Kluczowe jest tu docenienie bardziej abstrakcyjnych analogii i związków przyczynowych między obiektami, które niekoniecznie należą do tej samej kategorii. Dzieci wykazały się większą ciekawością, aktywnością i wewnętrzną motywacją niż modele AI.
Naukowcy podsumowują, że ich badanie umacnia pogląd, iż mimo iż AI została zaprojektowana na podobieństwo ludzkiego mózgu, jej procesy rozumowania znacząco różnią się od tych, które zachodzą w ludzkich głowach. Wyniki te podkreślają, że innowacyjność i kreatywność pozostają obszarami, w których ludzka zdolność do abstrakcyjnego myślenia i zrozumienia kontekstu nadal przewyższa możliwości sztucznej inteligencji.
Źródło: futurism.com